В началото на седмицата американският президент изненадващо направи няколко часово посещение в украинската столица Киев. CNN разказва как Джо Байдън пристигна в страната, след като полетите на гражданската авиация над Украйна са забранени от съображения за сигурност.
Оказва се, че и американският президент е използвал влака, както всички останали политически лидери, посетили украинската столица. Така традиционното средство за придвижване при командировките в чужбина - самолета (с позивна Air Force One), се превърна във влак, или Rail Force One. Байдън е хванал влака на гара Пшемишъл (Полша) и след 10 часа е пристигнал в Киев сутринта на 20 февруари. Директорът на железниците официално се извини, че "само 90% от влаковете са пристигнали навреме в този ден".
Визитата на американския президент беше пазена в голяма тайна, но съвсем не е единствената по рода си - повече от 200 дипломати и високопоставени западни чиновници са изминали този път и в Украйна вече са отработили ситуацията. Реално те прекарват много повече време във вагоните, отколкото в Киев и в срещи със своите украински колеги и висши чиновници.
Държавният жп превозвач винаги намира и начин да засвидетелства специално отношение към гостите си, като например вазата с ириси на масата на германския президент Франк-Валтер Щайнмайер, чиято страна даде системи за въздушна отбрана Iris-T.
Украинският президент Володимир Зеленски също се придвижва с влак по време на своите пътувания извън Киев.
Украинската жп мрежа е с дължина от над 15 хил. мили (24 хил. километра) и по този показател е 12 в света. Държавната компания "Укрзалізниця" е шестият по големина превозвач на пътници и седмия - на товари. Преди войната най-дългият маршрут е от град Ракив (в Закарпатието) до Мариупол (на брега на Азовско море). Дължината му е 1806 километра през територията на 12 области и пътуването отнемаше 29 часа.
Това е аналогично на пътуване от Амстердам до Лисабон или Атина, което обикновено се извършва със самолет.
Железопътната мрежа на Украйна е по съветски стандарт и е несъвместима (заради ширината на релсите) с европейската, разказва още CNN. Украинските военни разрушиха връзките на жп мрежата с Русия, за да не може да бъде използвана тя за превоз на военна техника. От другата страна - към Европа, превозите пък са ограничени заради различните стандарти.
Припомняме, че това беше една от пречките пред пренасочване на украинския износ от пристанищата. Въпреки това през 2022 година през жп мрежата са превозени почти 29 млн. тона зърно или почти половината от общия износ, изчислява "Укрзалізниця". Превозени са 17,1 млн. пътници, голяма част от които през нощта със спални вагони.
Сега, когато небето над Украйна не може да бъде използвано от гражданските самолети, влакът и автомобилният транспорт са единствените начини за пътуване в Украйна, разказва изпълнителният директор на компанията Олександър Камишин. Влаковете се използват и за евакуация на украинците от градовете, обстрелвани от руските военни.
Украинците винаги са харесвали услугите, които предлага "Укрзалізниця", разказват жители на Киев пред CNN. Пътуването от Киев до Крим (преди 2014 година) например трае 20 часа, но много хора са избирали именно този начин за пътуване. Причината за това е, че нискотарифните компании навлизат в Украйна малко по-късно, отколкото в останалата част от Европа и нощните влакове заместват ограничените и скъпи вътрешни полети. И определено влаковете са смятани за много по-удобни от автобусите.
Но дори и с наличието на евтини билети много хора разсъждават, че нощните влакове са много по-удобни - например пътуването от Одеса до Киев отнема около 8 часа с влак, но от друга страна към полета (който трае около час - б.р.), трябва да бъдат добавени поне 3 часа - за пътуване до и от летището, проверки за сигурност и т.н.
* По аналогия с Air Force One - позивната за самолета, с който в този момент пътува американският президент