Air India Ltd. поръча 470 самолета на Boeing Co. и Airbus SE, което е най-голямата сделка за търговски самолети в историята на авиацията и се случва в момент, когато авиокомпаниите се борят за самолети, за да отговорят на нарастващото търсене на въздушни превози.
Авиокомпанията заяви, че е сключила споразумения за закупуване на 250 самолета Airbus. Според Белия дом, който обяви сделката от страна на Boeing, тя е поръчала и 220 самолета Boeing.
Базирани на каталожните цени на самолетите, поръчките на Boeing са за 45,9 млрд. долара, включително опциите. Airbus вече не обявява каталожни цени за своите самолети. Ако се използват цифрите от 2018 г., общата стойност на сделката е почти 85 млрд. долара. Предишният рекорд - покупка на самолети Boeing 777X от Emirates Airline през 2013 г. - беше оценен на около 75 млрд. долара. Авиокомпаниите обикновено не плащат каталожната цена, а се възползват от големи, неразкрити отстъпки.
По време на пандемията авиоиндустрията почти изпадна в хибернация, за да излезе от нея и да не успее да се справи с наплива на клиенти, които искаха места, след като ограниченията за пътуване отпаднаха.
Авиокомпаниите и летищата трябваше да увеличат броя на служителите си, тъй като преживяха бурно лято, изпълнено с дълги опашки, закъснения, отменени полети и загубен багаж. В същото време превозвачите започнаха да поръчват много нови самолети, което натовари поточните линии на Airbus и Boeing.
Air India, собственост на индийската Tata Group, от месеци преговаря за двойните си сделки с Airbus и Boeing, като се стреми да си осигури доставки и от двете компании. Превозвачът иска да си върне част от трафика, който е изгубил за сметка на конкурентите си от Персийския залив, включително Qatar Airways и Emirates, които доминират по маршрутите, превозващи индийски пътници по целия свят.
Поръчката на Boeing беше обявена за първи път от президента Байдън в началото на вторник. В свое изявление Белият дом направи разбивка на поръчката на Boeing: 190 самолета Boeing 737 MAX Boeing, 20 самолета 787 Dreamliner и 10 самолета 777X. Сделката включва и опции за 50 самолета MAX и 20 Dreamliner.
Поръчката на Airbus е за 210 теснофюзелажни самолета A320 и 40 броя от най-големия самолет на самолетостроителя - A350 с широко тяло.
Air India беше приватизирана през миналата година и разполага с флот от около 100 самолета, повечето от които са на лизинг. Макар че и двамата производители на самолети имат приблизително равен дял от поръчката, Airbus за първи път навлиза във флота от широкофюзелажни самолети на Air India. Главният търговски директор на Airbus Кристиан Шерер определи широкофюзелажния компонент като успех.
„Това не е прокрадване, това е пълното ни влизане при Air India", казва Шерер, цитиран от The WallStreet Journal.
Първата партида A350 за Air India ще пристигне по-късно тази година. Първоначално тези модели са били предназначени за руската компания Aeroflot-Russian Airlines PJSC преди началото на войната в Украйна и санкциите върху продажбите на самолети.
Boeing не посочи кога ще започне доставката на самолетите и заяви, че поръчката му все още не е финализирана.
Индийските превозвачи разшириха дейността си в международен план с помощта на продължаващата им дейност през руското въздушно пространство, което съкращава времето за пътуване. Китайските превозвачи също продължават да летят през Русия. Авиокомпаниите от повечето други държави спряха след инвазията в Украйна миналата година.
Boeing прогнозира, че Индия ще бъде най-бързо развиващият се авиационен пазар в света през следващите две десетилетия, като превозвачите в страната ще се разширяват бързо, за да отговорят на рязкото нарастване на търсенето. Производителят на самолети очаква Индия да се нуждае от около 2210 нови самолета през следващите 20 години. Това ще се дължи предимно на търсенето на по-малки самолети за захранване на вътрешния пазар, който според прогнозите на Boeing ще се удвои до края на десетилетието.