fallback

Има ли гаранции за изпълнението на жп линията Куманово - Крива Паланка?

Имаме поредния пусков срок, коментира историкът Ангел Джонев

15:58 | 07.11.22 г.

Преди дни Северна Македония започна строителството на железопътния участък между Куманово и Крива Паланка, като отсечката е част от Коридор № 8, който ще свърже София със Скопие и Тирана. Транспортният коридор е от стратегическо значение, защото трябва да свърже Италия, Албания, Северна Македония и България и да създаде интермодална връзка между Черно и Адриатическо море.

Какви са перспективите пред проекта, който буксува години наред, разказва Ангел Джонев, историк и автор на книгата "Македония в железопътната политика на България (1878–1918 г.)", в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.

„Имаме поредния пусков срок, но нямаме никакви гаранции, че той ще бъде реализиран“, коментира гостът. И отбеляза, че почти няма правителство в Скопие, респективно в София, което да не е направило по един меморандум, по една среща, по един разговор по този въпрос. И документите са в изобилие. От началото на тази година имаме и последната договорка, че линията на македонска територия трябва да бъде завършена през 2028 г. и експлоатацията на целия участък трябва да завърши през 2030 г.

„Не е ясно дали има достатъчни гаранции, че ще завърши в срок и няма да бъде спряно отново строителството по някакви причини. Първата копка в територията на днешната република Северна Македония е направена на 12 октомври 1994 година. От тогава има множество първи копки", отбеляза гостът.

Участъкът между София и Скопие е само част от един голям проект, известен като Коридор № 8. За него са направени много филми, включително награждавани, но той практически не съществува на терен, добави Ангел Джонев.

По думите на госта два участъка в момента подлежат на изграждане. Това е съществуващият участък от Куманово до Беляковце, който е бил подложен на пълна реконструкция от германска компания и пусковият срок е бил 2017 г. В момента в участъка се работи, но немската компания се е отказала от проекта и там сега работи австрийска фирма.

"Вторият участък, който се работеше през 90-те години на 20 век и първите няколко години на 21 век от Беляковце до Крива паланка, днес ще бъде изграждана от турска фирма. Там имаше един период на изграждане от френска фирма, с френски капитали. Сега, съответно, усилията са канализирани през фирма на Република Турция. А за последния участък, който е най-сложен, предстои търг - от Крива паланка до Гюешево. Още не е избрана и съответната фирма, която ще извърши строителството", разказа събеседникът.

„Повече от 110 години българският влак чака на границата да дойде този на съседите, но той така и не идва“, обобщи метафорично Ангел Джонев.

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:58 | 07.11.22 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още