Базираният в Мюнхен специалист в областта на двигателите MTU Aero Engines увеличи приходите и печалбата си през първите девет месеца и леко повиши прогнозата си за цялата 2022 г. В сравнение с предходната година приходите са се увеличили с 27% до 3,82 милиарда евро, а оперативната печалба е нараснала с цели 46% до 448 милиона евро, обяви компанията в четвъртък, цитирана от Handelsblatt.
„Въз основа на тези добри резултати и на настоящата среда, която се характеризира, наред с другото, с благоприятно развитие на обменния курс на долара, днес можем да увеличим прогнозата си", заяви главният изпълнителен директор Райнер Винклер.
Ръководството очаква годишните продажби да достигнат 5,5 млрд. евро - в сравнение с 5,4 млрд. евро досега. Коригираната печалба преди лихви и данъци се очаква да нарасне „в рамките на тридесетте процента".
Данните на търгуваната на основния германски индекс DAX компания показват: дълбоката криза в авиационната индустрия, предизвикана от пандемията, е преодоляна. Хората отново летят, а авиокомпаниите инвестират в нови самолети. Lufthansa също представи добри данни в четвъртък. Освен това високите климатични изисквания на Европейската комисия (ЕК) стимулират търсенето в областта на гражданското самолетостроене.
Подемът вече е толкова силен, че много от доставчиците едва успяват да се справят с увеличаването на персонала. Но това е необходимо, за да се произвеждат повече самолети от семейството A320 в бъдеще, както планира Airbus. Производството на Airbus вече изостава от графика, тъй като производителите на двигатели например имат проблеми с доставките. „Вече не е толкова лесно да се намери персонал в търговския сектор. Все още имаме свободни работни места, които трябва да запълним", каза още Винклер.
Майкъл Санто от консултантската фирма H&Z в Мюнхен, специализирана в областта на авиацията, съобщава: „В миналото, когато имаше увеличение на производството, се обръщаха към пазара на труда и набираха персонал, който да управлява увеличаването на производството. Днес компаниите почти не получават отговор от пазара на труда“.
Преди няколко дни Санто и екипът му изготвиха своя редовен барометър за настроенията в авиационната индустрия. Около 90% от анкетираните ръководители в бранша посочват наличието на персонал и нарастващите разходи за труд като основни предизвикателства. „Въпросът за недостига на персонал почти липсваше в нашите проучвания преди около девет месеца, но сега измести от първото място опасенията за недостиг на материали", казва Санто.
Въздухоплавателната индустрия е загубила привлекателността си в условията на пандемията
Консултантът обяснява, че авиационната индустрия е загубила привлекателността си през двете години на пандемията с дълги периоди на работа на съкратено работно време: „Наративът, че нещата винаги вървят нагоре въпреки кризите, е изгубен. Това се вижда сега“.
Независимо от добрите данни, като тези, които MTU представи в четвъртък, а Airbus може да представи в петък, настроението в индустрията донякъде се е помрачило, твърди Санто. Според него само доставчиците, работещи в класическия бизнес за самолети за къси и средни разстояния, все още са в състояние да се конкурират добре с Airbus. „Онези, чиито портфейли са силно ориентирани към дългите разстояния, имат сериозен проблем. Защото в този сегмент не се случва почти нищо, дори в Airbus“.
Пандемията накара много доставчици да осъзнаят колко силно са обвързани с Airbus и с важната програма за къси и средни разстояния A320. Airbus временно намали производството на популярните самолети. В резултат на това много от доставчиците, които често са средни по големина, започнаха да търсят алтернативни клиенти.
„Но надеждите, които се появяват, бързо рухват отново", казва консултантът Санто. Пакетът от 100 млрд. евро за оборудване за Бундесвера ще бъде насочен предимно към САЩ, казва той. Надеждите за Dornier 328 Eco също все още не са оправдани, пояснява той.
Дружеството Deutsche Aircraft работи върху по-щадяща климата нова версия на известния регионален самолет Dornier 328. Зад компанията стои американската фирма Sierra Nevada Corporation с нейното дъщерно дружество 328 Support Services, което притежава правата върху Dornier 328. Но програмата се забавя, а сертифицирането на 328 Eco понастоящем е планирано за 2026 г.
Планираният самолет има голямо присъствие на търговските изложения, но все още не може да се похвали с голям пазарен успех, казва Санто. „Това обикновено кара потенциалните доставчици да се въздържат“. От друга страна, бъдещи теми като водорода засега няма да имат широко въздействие върху индустрията на доставчиците, пояснява той.