Настоящите кризи и ограчения върху транспортно-спедиторския и логистичен бизнес могат да бъдат разглеждани и като нови възможности, за използването на които трябва да се действа умно. Това заяви в интервю за БТА Иван Петров, президент на Международната федерация на спедиторските сдружения (FIATA) и заместник-председател на Националното сдружение на българските спедитори (НСБС).
„Говорим за нарушения във веригите на доставки, защото прекалихме с аутсорсинга и хоризонталната интеграция, която стана прекалено комплексна и глобализирана, а COVID-19 и войната в Украйна усилиха нарушенията многократно. Геополитическата обстановка се променя, издигат се нови бариери и с нея се променят веригите на доставки и транспортните коридори. Европа се реиндустриализира и пътят преминава през устойчивост. Необходимо е отговорно социално и екологично управление на ресурсите: суровини, енергия, човешки ресурси“, смята Петров.
„В това отношение за България и подходящото ѝ географско положение, а като цяло и за региона на Югоизточна Европа, се разкриват по-скоро нови възможности, но трябва да действаме умно, за да не ги пропуснем“, допълни още той.
Според президента на FIATA инфраструктурата е "едно от слабите ни места". "Говори се за автомобилната инфраструктура, но не достатъчно за железопътната, която не се развива с добри темпове", коментира Петров, цитиран от БТА.
Той обясни, че няма значителна промяна в структурата на спедиторския сектор в България. Очевидно е обаче, че инфлацията в сектор транспорт, предизвикана от енергийната криза и високите цени на горивата, в комбинация с въведените нови тол такси, води до една от най-високите инфлации в страната в сравнение с другите отрасли.
"За промяна в структурата би могло да се говори, ако разполагахме с алтернативни възможности за други видове транспорт. Всички сме свидетели, че изграждането на пътна, жп инфраструктура, както и интермодални и мултимодални терминали у нас е предизвикателство. Без инфраструктура няма развитие и няма алтернативи в транспорта", обобщи президентът на FIATA.