fallback

Lufthansa напредва с плана за частична продажба на Lufthansa Technik

Концернът очаква оценка на бизнеса между 6 и 8 млрд. евро

15:55 | 15.09.22 г.
Автор - снимка
Създател

Въпреки лошите рамкови условия в момента германският авиопревозвач Lufthansa предприема следващата стъпка в планираната частична продажба на Lufthansa Technik. Разговорите с частни инвестиционни компании ще започнат в началото на декември, твърди Handelsblatt, като се позовава на източници от компанията и от финансовите среди.

В най-добрия случай през януари Изпълнителният съвет може да получи списък с необвързващи оферти. Говорител на Lufthansa не e пожелал да коментира информацията.

Частичната продажба на бизнеса с поддръжката и техническия филиал беше одобрена още преди пандемията. Най-голямата авиокомпания в Европа иска да стане по-привлекателна за капиталовия пазар. Там се предпочитат компании с по-тесен фокус. Lufthansa има много широки позиции със своите многобройни марки авиокомпании, дъщерното дружество за товарни превози Lufthansa Cargo, отделената компания за МРО и компанията за кетъринг LSG.

Заради пандемията обаче обсъждането на продажбата бе отложено. Председателят на Надзорния съвет Карл-Лудвиг Клей и главният изпълнителен директор на групата Карстен Шпор винаги са изключвали спешни продажби за укрепване на напрегнатия  финансов баланс. Междувременно европейският бизнес на LSG беше продаден, а останалата част също се предлага за продажба. Според финансовите среди преди няколко седмици се е състоял първият кръг от наддаване от инвеститори.

Най-голямата стъпка обаче ще бъде частичната продажба на Lufthansa Technik. Тя се счита за „перлата" на групата. Докато авиокомпаниите на Lufthansa продължиха да бъдат на загуба през първата половина на 2022 г., този клин заедно с дъщерното дружество за товарни превози Cargo спасиха отчета на компанията за полугодието. Коригираната печалба на Lufthansa Technik преди лихви и данъци (Ebit) възлиза на 220 млн. евро. Ebit маржът е 8,5%. 

Изпълнителният съвет на Lufthansa се стреми към оценка до 8 млрд. евро

Ето защо не е чудно, че очакванията от страна на концерна по отношение на оценката на дъщерното дружество са високи. Изпълнителният съвет се стреми към оценка между 6 и 8 милиарда евро, включително дълга, твърдят кръгове от Lufthansa. „Няма да продаваме под тази цена", казва един от мениджърите.

Възможни са 6 млрд. евро и повече - в зависимост от текущото развитие на бизнеса - твърдят от средите на участниците в търга. Цялата група Lufthansa Group в момента се оценява на борсата на около 7,3 млрд. евро.

Според годишния доклад Lufthansa Technik е постигнала коригирана печалба преди лихви, данъци, обезценяване и амортизация (Ebitda) в размер на 384 млн. евро през изминалата финансова година. След като пандемията се отрази негативно и на дейността на Lufthansa Technik по поддръжката на самолети, от месеци насам търсенето отново се увеличава значително. През първото полугодие на 2022 г. Ebitda вече възлиза на 309 млн. евро.

Инвеститорите обикновено оценяват компаниите въз основа на очакваната Ebitda, в този случай очакваната печалба за 2023 г., която вероятно ще бъде значително по-висока от тази за 2021 г. Счита се, че е възможно да се постигне оценка от 12 до 14 пъти Ebitda, в зависимост от развитието на бранша като цяло. 

Мениджмънтът на Lufthansa Technik е за частична продажба

Изпълнителният съвет на Lufthansa е единодушен в подхода си към частична продажба, съобщават няколко мениджъри. Ръководството на Lufthansa Technik също приветства изрично плана. „Това ще внесе нов импулс, а може би и нова гледна точка по една или друга тема в компанията" - така един от ръководителите описва настроението. Говорител на Lufthansa Technik не е пожелал да коментира темата.

Според източници в Lufthansa Technik служителите са малко по-резервирани по тази тема. Едно от опасенията е, че финансовият инвеститор би могъл да настоява за по-нататъшно повишаване на ефективността и производителността, като същевременно намали разходите. Ръководството на Lufthansa Technik е предприело мерки за противодействие още на много ранен етап по време на пандемията, като в някои случаи е предприело строги мерки.

Вярно е, че ръководството на Technik е успяло да избегне задължителните съкращения в Германия. Но няколко обекта за поддръжка бяха закрити по целия свят, а броят на бизнес звената намаля от осем на пет. Беше премахнато и едно управленско ниво. В края на 2019 г. в Technik все още работеха 26 650 души, а в края на 2021 г. - само 20 569.

Вътрешнофирмените критици на сделката посочват също, че Lufthansa вече не се нуждае от приходите от частичната продажба на поделението, за да се преструктурира. Нетният дълг, който през 2020 г. все още е бил почти 10 млрд. евро, е спаднал до около 6,4 млрд. евро към края на юни 2022 г.

Междувременно притокът на парични средства от оперативната дейност отново е значителен. През второто тримесечие т. нар. оперативен паричен поток нарасна от 822 млн. до почти 3 млрд. евро. Третото тримесечие би трябвало да предостави също толкова добри данни.

Нестабилната икономическа ситуация все още може да провали плана   Освен това частичната продажба е сложна. Лицензите, които Lufthansa Technik получава от Airbus и Boeing за поддръжка на самолети например, са свързани с договори с компанията майка. Това е една от причините, поради които Lufthansa иска да продаде само 20% и да продължи да участва активно в Lufthansa Technik.

От друга страна, ръководството както на централата на групата, така и на Lufthansa Technik се надява, че инвеститорът може да помогне на Lufthansa Technik да се развие още повече - например с нови бизнес идеи или нови контакти. Групата също ще спечели от това. Освен това компаниятане иска да разочарова инвеститорите, на които е била обещана частична продажба.

Дали обаче сделката ще бъде осъществена в действителност, остава неясно. Нестабилната икономическа ситуация с очертаващата се рецесия може да провали плановете. Финансовият директор Ремко Стенберген признава, че се стреми към т.нар. Dual-Track процедура, т.е. и с втория вариант - първично публично предлагане. Частичната продажба на финансови инвеститори обаче е приоритетна, включително и поради факта, че първичното публично предлагане е практически невъзможно в настоящата среда. Porsche се счита за специален случай.

От друга страна, MTU Aero Engines, конкурент на Lufthansa Technik в много области, показа, че бизнесът с поддръжката на самолети е доста привлекателен и за капиталовия пазар. Ако обаче не може да се намери инвеститор за целия пакет, вероятно ще бъде трудно да се убедят и инвеститорите на фондовия пазар. 

В същото време все още има въпросителни от страна на потенциалните купувачи, както се говоривъв финансовите среди. Без определен дял в технологията пакет от само 20% не е много привлекателен, казват специалисти от бранша. 

Бизнесът в България

„Луфтханза Техник София” е откритo в края на 2007 г. като съвместно предприятие между „Луфтханза Техник” (75,1%) и „Бългериън Еъруейз Груп” (24,9%). Освен в базата си на Летище София компанията предлага линейно обслужване и на летищата в Бургас и Варна.

Географското местоположение на българската база дава възможност да се обслужват клиенти от Европа, Близкия изток и Северна Африка, както и отлични условия за високо конкурентно съотношение между цена – качество. Базата на компанията е на територия от 50 хил. кв. м на Летище София, където работят над 1100 души висококвалифициран персонал. Тя има капацитет да обслужи до 8 тяснокорпусни самолета едновременно за основен ремонт и поддръжка, както и 1 самолет в носова позиция за работа по системите в кабината. В допълнение 2 от производствените линии предлагат възможност за цялостно боядисване. Просторните работилници на площ от 5 хил. кв. м позволяват на “Луфтханза Техник София“ да изпълнява всички спомагателни дейности, свързани с базовото обслужване на място или в тясно сътрудничество с останалите бази на Lufthansa Technik Group.  

Българското подразделение заема стратегическо място в цялостната структура на Lufthansa Technik Group, като към днешна дата в него са заети над 1200 служители.

Lufthansa Technik всъщност е най-ценната перла в портфолиото на германския авиоконцерн. Това е най-голямата компания за техническо обслужване на граждански самолети с около 20 хил. служители. Дъщерното дружество със седалище в Хамбург отчита солидни печалби от години, но също така многократно е обект на спекулации за разделяне от концерна или частично IPO.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:56 | 15.09.22 г.
fallback
Още от Транспорт и инфраструктура виж още