Авиокомпаниите се готвят за мрачна зима след трудностите, които изпитват заради засиленото търсене през лятото, тъй като икономическото забавяне заплашва възстановяването им от пандемията, съобщава Financial Times.
Мрачната перспектива предизвика предупреждения, че броят на пътниците може да намалее, тъй като разполагаемите доходи на домакинствата са под натиск от високата инфлация и растящите сметки за електричество.
Въпреки че подобри прогнозите си за пътникопотока, лондонското летище „Гетуик“ заяви, че несигурността в икономиката е голяма заплаха за индустрията, която вече е разтърсена от нарастващите разходи за гориво и недостига на работна ръка.
„Това може да повлияе на общата склонност към пътуване“, коментира Джим Бътлър, главен финансов директор на „Гетуик“.
Макар че авиокомпаниите не са отчели значителен удар на резервациите, той подчерта, че е „внимателно настроен за това какво може да видим през зимата или следващата година“.
Макар че може да не засегне способността на много хора да си вземат голяма годишна ваканция, Бътлър казват, че това може да натежи на търсенето за „второ или трето пътуване“.
Високопоставен мениджър на европейска авиокомпания казва, че „перспективата все още е много несигурна“ за зимата, особено след като краят на лятото никога не е силен период на резервации.
Той очаква по-слабо търсене на пътувания с цел почивка през четвъртото тримесечие, включително по-малко кратки градски почивки.
Вместо това той очаква резервациите да се натрупат около обикновено натоварени периоди, например междусрочните ваканции и Коледа.
Това ще означава допълнителен удар за авиокомпаниите и цените на акциите им, които са под натиск въпреки ръста на търсенето през лятото, тъй като летищата и превозвачите не успяват да се справят с огромния брой резервации.
Индексът MSCI на акциите на европейските авиокомпании е изгубил 15% за тази година, а книжата на водещи авиогрупи, включително собственикът на British Airways IAG, Ryanair и Air France-KLM са поевтинели с около 30%.
„Има голяма доза негативизъм около акциите на авиолиниите... хората казват – обикновено не купуваш [акции на] авиокомпании при рецесия“, казва Стивън Фърлонг, анализатор в Davy.
Приходите на седемте авиокомпании, покривани от агенцията за кредитен рейтинг Moody’s, през 2009 г. се свиха с около 20% по време на рецесията, която последва финансовата криза, а оперативната печалба – с 50%.
Но Фърлонг казва, че индустрията в момента е в необичайна позиция, с отслабващи икономически перспективи, съвпадащо със засилено търсене на пътувания, което не показва признаци на забавяне след две години на ограничения. Нито една голяма авиолиния не е обявила публично забавяне на резервациите.
„Хората са изключително разтревожени за макросредата и въпреки това числата са много добри“, казва той.
Бьорн Торе Ларсен, главен изпълнителен директор на новата норвежка компания за дълги разстояния Norse Atlantic, казва, че евентуална рецесия, „разбира се“, ще удари търсенето на пътувания, но че пътуванията все още „са на много място в списъците с желания на хората“.
„Мисля, че много хора ще отидат за уикенда надалече, вместо да си купят нов телевизор“, казва той в интервю през август.
Има все пак и възможности авиокомпаниите да възстановят по-голяма част от бизнеса си отпреди пандемията, посочиха анализатори от Moody's в скорошен доклад.
Някои страни в Азия, най-вече Китай, се придвижват напред към облекчаване на последните останали Covid ограничения на пътуванията, а бизнес пътуванията все още не са се завърнали на предпандемичните нива.
„Макар че продължаващото възстановяване не прави индустрията имунизирана към рецесионния натиск, вярваме, че заради тези свързани с пандемията динамики печалбата на индустрията няма да спадне до нивата, които стигнаха през последната рецесия“, казват от Moody’s.