На публично събитие миналия уикенд германският финансов министър Кристиан Линднер бе попитан защо прекратява една от най-успешните държавни политики – месечен билет за 9 евро за всички влакове и друг обществен транспорт, който се оказа огромен хит сред гласоподавателите, пише Financial Times.
Млад мъж, който казва, че е използвал билета, за да пропътува 11 500 км в Германия, пита защо либералите на Линднер блокират удължаването на тримесечната схема. „Пропътували сте 11 хил. км за 27 евро?“, отговаря Линднер и допълва: „Това просто не е устойчиво“.
Схемата с евтиния билет бе част от пакет мерки за подпомагане на стойност 30 млрд. евро, представен от канцлера Олаф Шолц след инвазията на Русия в Украйна. Той бе създаден, за да се убият два заека с един куршум – да се смекчи удара от ускоряващата се инфлация и приближаващата криза с разходите за живот, докато в същото време се бори с климатичните промени, насърчавайки хората да оставят автомобилите си.
Други страни предприемат подобни ходове. В Испания пътуването по жп мрежата на държавната Renfe ще бъде безплатно от 1 септември до края на годината. Австрия въведе „климатичен билет“ от ноември, който струва 1095 евро годишно и покрива железопътните, метро и автобусни мрежи в градовете – и навсякъде между тях.
Около 30 млн. души са се възползвали от германското предложение – над една трета от населението, а Шолц го описа като „една от най-добрите идеи, които сме имали“.
Марион Юнгблут, експерт по пътуванията в потребителската асоциация VZBV, казва, че „ентусиазмът, който хората показват в тази връзка, е абсолютно безпрецедентен“.
Германия бе известна с крайната сложност на машините си за билети и структури за ценообразуване на билети, които варират значително в различните региони, обясни тя, но билетът от 9 евро премахна това. „Толкова много хора приеха предложението, защото беше толкова лесно да се купи“, каза Юнгблут.
Успехът му обаче постави правителството на Шолц в затруднение. Схемата, която струва на Берлин 2,5 млрд. евро, трябваше да върви от 1 юни до края на август, но се оказа толкова популярна, че за германците може да е трудно да се върнат към нормалните цени на билетите, след като тя отпадне. Мнозина сега настояват за отсрочка.
Линднер, лидер на пробизнес настроените „Свободни демократи“, които са част от тристранната коалиция на Шолц, е строго против. Той казва на мъжа на публичното събитие миналата седмица, че ще струва 14 млрд. евро схемата да върви цяла година – пари, които биха били похарчени много по-добре за „модернизирането на разпадащата се жп система на Германия и разширяването на капацитета“.
Паскал Майзер, депутат от крайнолявата партия Linke, казва, че тази позиция пренебрегва данните от социологически проучвания, които показват огромна подкрепа за политиката. „Забележително е колко сигурно Линднер успява да прецени погрешно настроението в страната“, казва той за Der Spiegel.
Други поставят под въпрос дали схемата е била толкова успешно, колкото се твърди. Ларс Фелд, професор по икономика от Университета във Фрайбург, който е съветник на Линднер, казва, че тя е довела до „претъпкани влакове, което е причинило закъснения и е повлияло на жп мрежата на дълги разстояния“.
Наистина, поне през първите няколко седмици транспортната система на Германия бе под огромен натиск. Снимки в социалните мрежи показаха претъпкани перони, пълни влакове само с правостоящи и изнервени пътници.
Фелд казва, че е било ясно, че повече хора са използвали обществения транспорт, но „това е било почти изцяло допълнително търсене – не е имало промяна в трафика от шосейния към железопътния транспорт“.
„Затова екологичните цели не бяха постигнати“, казва той.
Други оспорват това. „Първоначалните данни показаха, че в някои градове е имало по-малко задръствания, докато схемата е била в сила“, казва Стефан Гелбхаар, говорител по транспорта на партията на Зелените. „Когато предложението и цената са правилни, хората наистина се пренасочват към обществения транспорт“, посочва той.
Наистина, анкета, цитирана от германския държавен жп оператор Deutsche Bahn показа, че една пета от тези, които са купили билет с намаление, никога преди не са ползвали автобуси, влакове и трамваи.
Схемата помогна и в борбата с инфлацията, която според Бундесбанк може да достигне 10% през есента. „Нашите изчисления показват, че схемата е намалила темпа на инфлацията с 0,7 пр.п.“, казва Себастиан Дулиен, директор по проучванията в Института по макроикономическа политика в Hans Böckler Foundation.
Тя облекчи и някои силно притиснати домакинства. „Семейство от четирима в Хамбург, в което родителите взимат метрото до работа, а децата – автобуса до училище, спестяват наистина много пари“, казва Дулиен. Поради тази причина, твърди той, схемата трябва да бъде удължена „до следващото лято или поне докато цените на електроенергията не започнат да се понижават“.
Други са съгласни. Асоциацията на германските транспортни компании предложи замяната на билета с друг за 60 евро месечно, отново валиден за цялата страната. Зелените, които са част от коалицията на Шолц, предпочитат двустепенен модел с билет за 29 евро за регионални пътувания и за 49 евро за цялата страна.
Политиците измислят креативни решения, за да финансират удължаването. Ларс Клингбейл, лидер на социалдемократите на Шолц, каза за телевизия ZDF, че иска да види данък върху неочакваната печалба, с което да се плати схема наследник на билета за 9 евро - „точно както в Испания“. Линднер отхвърля идеята.
Исканията за продължаване са отчасти захранени от опасенията, че цените на билетите ще се изстрелят нагоре веднага след края на схемата.
„Някои транспортни компании обявиха, че ще трябва да увеличат цените преди края на годината“, казва Юнгблут и допълва: „Ако това се случи, всичко постигнато с билета за 9 евро ще бъде унищожено“.