Последствията от руската инвазия в Украйна продължават да оказват въздействие върху сектора на морския транспорт – този път все повече стари танкери се изпращат по доходоносните маршрути, пренасящи руски петрол към Далечния изток и Индия.
Най-малко четири танкера на 15 и повече години са се присъединили към плавателните съдове, доставящи руски петрол от пристанище Козмино от май насам, посочват пред Bloomberg брокери на кораби, пожелал анонимност. Пристанището обикновено обработва около 30 товарни кораба с петрол на месец чрез корабите от вида Aframax, които пренасят по около 700 хил. барела.
И макар санкциите срещу Москва заради войната в Украйна да спират някои собственици на кораби да превозват руски суровини, то те носят по-високи печалби за тези, които все още го правят, като също така увеличават цените и за превозвачите. Печалбата за доставчиците по маршрута Козмино-Китай все още са три пъти по-големи от тези преди инвазията, въпреки че намаляват леко.
И въпреки че корабите на 15 години все още могат да плават, те са по-малко ефективни от новопостроените и може да изискват по-голяма поддръжка. Но все пак краткият 5-дневен маршрут от Козмино до Китай, в комбинация с по-голямата печалба от пренасянето по маршрута, привлича по-старите плавателни съдове.
За да бъдат конкурентни, по-старите кораби намаляват леко цените, занижавайки разходите по маршрута, посочват брокерите. Т. нар. еднократни разходи за доставка от Козмино до Китай са в размер на около 1,5 млн. долара – малко под пика от 1,7 млн. долара от юни и юли, посочват източниците.
Възможностите за печалба разпалват интереса към използвани кораби. От началото на годината стойността на по-старите кораби от типа Aframax е нараснала с близо 60%, като цената на 15-годишнен танкер сега възлиза на около 29 млн. долара, показват данни на компанията VesselsValue.
Но дори и след последния спад в цените на морския транспорт, те остават „раздути“ в сравнение със средните исторически стойности, посочва Оливия Уоткинс от VesselsValue. Това разпалва желанието за печалба у собствениците.
От началото на годината 58 кораба Aframax са сменили притежателите си, което е с 50% повече спрямо същия период миналата година, според VesselsValue. Някои от корабите, които са нови по маршрута, са купени от собственици, регистрирани във Виетнам и Хонконг, показват данни, обобщени от Bloomberg и брокери.