В предишното служебното правителство показахме, че държавата е за основен ремонт, но сега установихме, че е направен само козметичен текущ ремонт. Ако поставим нещата в правилната посока, фирмите ще имат регламент, по който да работят и няма да станат жертва на политически интриги между партиите. Този коментар по БНТ направи служебният министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков по повод договорите за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа.
Той застъпи тезата за необходимостта да се правят търгове за основни и за текущи ремонти, и така всичко ще бъде регламентирано. На въпрос за направените промени в ръководствата на структури към МРРБ, регионалният министър обясни: "Сменихме част от механизма на часовника, за да може часовникът да тръгне, важното е кой какво може да направи".
Той разкри, че в миналия служебен кабинет, показал недъзите в пътния сектор, началникът на ДНСК е имал активна роля, но е бил сменен от правителството на Кирил Петков.
Регионалният министър обясни, че промяната в ръководството на ДНСК е заради писмото с разяснения за технологията студено рециклиране, което е създало по-голям проблем на пътните фирми. Когато част от институциите се опитват да играят междинно звено и не са от страната на държавата, остават много съмнения.
„Изпълненото определя дали се касае за текущ или основен ремонт, а не самата технология“, подчерта арх. Шишков. Според него нормативът трябва да се промени, когато дейности са текущи ремонти, но законът ги определя като основни.
Регионалният министър припомни още, че в генезиса на проблема са възлаганията, направени от правителството на ГЕРБ, които не отговарят на нормата и закона. В един момент тези, които сътвориха проблема, се отдръпнаха и оставиха пътните фирми да водят битки с държавата.
"По време на срещата ни миналата седмица в МРРБ призовах пътният бранш да участва в конкурсите за зимно почистване, да не търсят варианти за обжалване с цел блокиране на конкурсите, както в конкурсите за пътно поддържане", съобщи арх. Шишков.
По думите му договорите за зимно почистване ще обхващат датите след 30 септември, така че да обхващат и периода от октомври до април. „Документацията за тях е публикувана в края на миналата седмица на сайта на Агенция "Пътна инфраструктура". Конкурсната процедура по Закона за обществените поръчки ще е съкратена и ще е със срок 15 дни“, каза министърът.
Арх. Шишков смята, че ако спрените от КЗК процедури за текущ ремонт и поддръжка на републиканските пътища бяха отишли в съда, „в момента щяхме да имаме още по-тежък юридически проблем“. „Старото ръководство на АПИ е виновно за това, че е направена негодна обществена поръчка, смята той и посочи, че става въпрос за неизрядни поръчки, довели до това държавата да изпадне в трудна юридическа ситуация. „Те са си мислели как да направят тригодишните договори от пролетта и са оставили зимното почистване. В мен остана впечатлението, че са искали да удължат старите договори още веднъж, за да може по тях да бъде възложено и зимното почистване“, е мнението на министъра.
Арх. Шишков е категоричен, че няма проблем с участъка от АМ "Тракия", на който вчера стана катастрофата със сръбския автобус. Той обаче напомни, че в годините назад нито са се планирали, нито са се строели магистрали в цялост. „Може да не сме богата държава, но не трябва да си позволяваме да не развиваме инфраструктурата. Трябва да се намери начин тя да се планира изцяло и да се построи по най-бързия начин“, препоръчва министърът.
Според него междусистемната газова връзка Гърция-България се очаква да заработи преди отоплителния сезон. Има уверение от строителя, че до 7 септември ще приключат неотложните строително-монтажните дейности, които са водещи за въвеждането в експлоатация. Очаква се тази седмица арх. Шишков да одобри със заповед документа за разделянето на връзката на два етапа, който вече е съгласуван с противопожарната служба, посочват от регионалното министерство.
Екзекутивната документация, която се готви успоредно, ще бъде одобрена след завършването на строително-монтажните работи за първия етап.