Поредица от блокирания в Шанхай и други китайски градове създава сериозен натиск върху транспорта и логистиката в цялата страна, изостряйки икономическите последици от политиката на правителството за нулев Covid, тъй като случаите на заразени продължават да растат до рекордни нива, пише Financial Times.
Прекъсването е засегнало по-конкретно сектора на товарните превози, който играе решаваща роля при транспортирането на стоки между градовете и до някои от най-големите пристанища в света, но сега е обект на строги ограничения за шофьорите и доставките до места с положителни случаи.
"Автомобилните превози са основният ни проблем", казва Мадс Равн, изпълнителен вицепрезидент и глобален ръководител за въздушните транспорт на товари в DSV, един от най-големите спедитори в света. Той добавя, че резервирането на камиони е почти невъзможно и че полетите до летище Пудонг в Шанхай са само 3% от нивото им миналия месец, като въздушните превози на товари са ограничени само до основни стоки като лекарства.
"По принцип всичко останало не се движи, а се отклонява от Шанхай към други части на Китай. Това засяга всяка стока, за която можете да се сетите", каза той. "Това ще има глобален ефект върху почти всяка търговия."
Китай се затруднява да се справи с най-тежкото си огнище на коронавирус, откакто болестта се появи за първи път в Ухан преди повече от две години. Шанхай обяви близо 20 хил. нови случая в четвъртък, което е рекорд за града.
Датската компания за морски превоз с контейнери Maersk предупреди в края на март, че мерките за блокиране на града ще намалят транспортните услуги във и извън Шанхай с 30%.
Но оттогава ограниченията, които първоначално трябваше да разделят града на две части с цел поетапно деветдневно блокиране, станаха по-тежки и обхванаха целия град наведнъж. Не е ясно кога мерките ще бъдат облекчени.
Мерките, които доведоха до множество оплаквания от трудности при снабдяване с храна в Шанхай, бяха и по-масово приложени в Китай в опит да се овладее разпространението на коронавируса. Японската банка Nomura тази седмица изчисли, че 23 града и почти 200 млн. души са напълно или частично затворени.
"Тези числа биха могли значително да подценят пълното въздействие, тъй като много други градове масово тестват област по област, а мобилността е значително ограничена в повечето райони на Китай", казва Тинг Лу, главен китайски икономист в Nomura.
"Много от входните и изходните точки на магистралите между провинциите са блокирани и липсват координирани усилия между правителствата на различните провинции за облекчаване на кризата във веригата за доставки", коментира Бо Джуан, базиран в Сингапур анализатор в компанията за управление на активи Loomis Sayles.
Компаниите за експресна доставка в провинциите Анхуей и Дзянсу, както в източната част на страната, така и близо до Шанхай, са посочили пред Financial Times, че пакетите не могат да бъдат доставени до нито една област, отчела локално предавани случаи на Covid-19, включително Шанхай.
Поръчките от онлайн търговеца Taobao, популярен сред китайските потребители, се бавят заради мерките.
Анализатори предупреждават, че всякакви вътрешни логистични затруднения в крайна сметка ще доведат до закъснения на морския транспорт поради натрупването на стоки и поръчки и че свързаните разходи ще излязат на бял свят, когато мерките най-накрая бъдат разхлабени.
"След като Шанхай се отвори отново, ще има дежавю на историята, което сме виждали вече толкова много пъти", предупреждава Ларс Дженсън, главен изпълнителен директор на консултантската компания Vespucci Maritime. "Ще има скок на обемите и възходящ натиск върху цените."
Последните икономически данни сряда показаха влиянието от неотдавнашното засилване на контрола, като индексът на мениджърите по покупки на услуги в Китай Caixin показа най-лошото месечно свиване през март от началото на 2020 г.
Няма данни за необичайно дълги опашки от плавателни съдове пред най-голямото пристанище в света в Шанхай, за което властите казаха, че използва система със "затворен цикъл", при която работниците не напускат работните си помещения след края на смяната им.
Но обемите на товарите през пристанището, следени от компанията за данни за веригата на доставки FourKites, са спаднали с около една трета от 12 март, тъй като вносители и износители пренасочват товарите.
Държавният вестник China Daily съобщава, че все повече стоки се изпращат в Шанхай по море, тъй като много съседни градове са блокирали влизането на шофьори на камиони.
Maersk обяви миналата седмица, че може да предоставя услуги чрез "шлеп или железопътен транспорт като алтернативни решения за коридора между Шанхай и близките градове".
Но Бо Джуан от Loomis Sayles смята, че това е само "временно решение", защото тъй като вирусът се разпространява в повече градове и провинции, тези алтернативни канали вероятно също ще бъдат блокирани.