fallback

Испанците опитаха да изгонят туристите, 11 млн. не ги послушаха само през август

Протестите не са най-ефективният метод срещу свръхтуризма, смятат в туристическата индустрия

18:00 | 14.10.24 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

На 6 юли хиляди испанци излязоха по улиците на Барселона с плакати: "Туристи, вървете си у дома", пише CNBC. Данните за посещенията за август показват, че 10,9 млн. туристи са посетили Испания. Това е увеличение от 7% на годишна база, сочат данните на испанския статистически институт.

Трите най-посещавани дестинации са Балеарските острови (2,4 млн. души през август, което у ръст от 4%), Каталуня (2,2 млн., ръст от 6%) и Андалусия (1,6 млн. , ръст от 9%).

Проучване от туристическия борд на един от най-популярните острови - Майорка (част от Балеарските острови) показват, че 89% от американците, посетили мястото през август, въобще не знаят и не се притесняват от протестите срещу тълпите от туристи, които се проведоха на острова. За 70% от тези, които все пак са знаели за демонстрациите, това не е повлияло по никакъв начин на намеренията им за пътуване.

В сайтовете за резервации ситуацията е подобна. От Booking коментират пред CNBC, че протестите не са се отразили на резервациите за Барселона или Майорка. В RateGain отбелязват отдръпване с 35% за пътувания към Барселона  след протеста на 6 юли, но няколко седмици по-късно резервациите се възстановяват.

Организаторите на протеста в Барселона обаче не смятат да се отказват. Оттам настояват градските власти да се откажат от плановете си за разширяване на летището, да намалят терминалите за круизните кораби на пристанището, да ограничат възможностите за краткосрочно наемане на имоти, както и да спрат да рекламират туристическата индустрия с парите на данъкоплатците.

На този етап местните власти не са отговорили директно на исканията на протестиращите, коментират още пред CNBC от организациите. В средата на септември обаче беше показана стратегия за ограничаване на т.нар. "свърхтуризъм". За нежелаещите тълпи от туристи в Барселона всички идеи в нея са "козметични".

Туризмът е стратегически отрасъл за града и създава 14% от брутния вътрешен продукт (БВП), казва говорителят на общинския съвет пред CNBC и допълва, че задачата е не да бъде ограничен броят на туристите, а по-скоро да бъде управляван техният поток, така че да не натежава на социалните системи и околната среда.

Реално идеята за управлението на туристическия поток става все по-популярна и движението на  туристите се следи в реално време (чрез различни радари или данни от мобилни оператори).

За протестиращите обаче това не изглежда достатъчно, а идеята за допълнителни туристически такси за нощни услуги се определя не като начин за ограничаване, а просто за събиране на повече пари.

Общественото мнение се променя, категоричен е Даниел Пардо Рибакоба, член на Асоциацията на кварталите за ограничаване на туризима, една от организациите зад протестите на жителите на Барселона. Според него в града вече не подкрепят тезата на градските власти, че "туризмът носи ползи за всички" и се насочват към мнението, че "туристификацията отиде твърде далеч".

Медиите също вече обръщат внимание на протестите - преди подобни събития бяха пренебрегвани. Сега жителите на Барселона, които не искат повече туристи, получават вниманието и на местните, и на чуждестранните журналисти.

Глен Фогел, изпълнителен директор на Booking , която е най-голямата платформа за резервации по големина на пазарния дял в Европа, коментира пред CNBC, че протестите са един от неефективните начини за борба със "свръхтуризма" и те по-вероятно да имат обратния ефект. Според него мерките са в ръцете на правителството, но изискват съвместни действия между правителството, туристите, местните и туристическите компании.

"Или всички, които имат икономически ползи от идването на туристите", коментира още Фогел.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:00 | 14.10.24 г.
fallback
Още от Туризъм виж още