Проектът за промени в Закона за туризма, засягащи създаването на гаранционния фонд, предизвиква разногласия сред туроператорския бранш. До 2 септември, когато е крайният срок за общественото обсъждане на законопроекта, браншът трябва да изрази становище и да внесе предложения за промени. Туроператорите обаче са разделени в мненията си как да бъде структуриран гаранционният фонд.
Създаването на гаранционния фонд е следствие от европейска директива за пакетните туристически пътувания. Целта е да се защитят потребителите при несъстоятелност и финансови затруднения на туроператорите.
Предложеният от Министерството на туризма гаранционен фонд отваря широко вратата за сивия сектор, създава възможност за въвеждане в заблуждение на потребителите, изкривява пазара и поставя в неравностойно положение туроператорите, организатори на туристически пътувания. Около това становище се обединиха три от работодателските организации – Обединение „Бъдеще за туризма” (ОБТ), Българска асоциация на туристическите агенции (БАТА) и Сдружение „Туризъм”, чиито представители от началото на юли 2021 г. обсъждат текстовете за изменение на Закона за туризма.
"Схемата е направена така, че да се взема оборота на туроператора, но това вече е съществуваща практика чрез застраховката „Отговорност на туроператора“. Не е правилният начин гаранционният фонд да се базира на оборота, а на туристическия пакет – това е най-чистият вариант. Така ще бъде застрахован пакетът на пътуващия клиент", изрази мнение по БНР Павлина Илиева, председател на сдружението на туроператорите и туристическите агенти Обединение "Бъдеще за туризма". Секторът отдавна е на светло, не става дума за скриване на обороти, посочи тя. Не е ясно как ще бъде формирана вноската за фонда и именно това е притеснението, уточни Илиева.
"В бранша нямаме разногласия дали да съществува гаранционният фонд, или не. Нашите разногласия са по текстовете в този вид", посочи още тя.
Според Димитър Попов, председател на Българската асоциация за устойчив туризъм, целият туроператорски бранш трябва да поиска оттеглянето на този законопроект, защото е „абсурден в много отношения“.
„Гаранционният фонд следва да покрива само правата на потребителите, закупили пакетни услуги, при това само от директни продажби“, посочи Попов. Има неяснота не само относно вноските, но и относно обезпеченията, смята той. В този му вид законопроектът няма нищо общо с дискутираното в работните групи, посочи той.
"Не очакваме да се внесе за гласуване сегашният текст", посочи Димитрина Горанова, председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти, подкрепяща внесения законопроект.
Гаранционният фонд следва да покрива само и единствено продажбите за пакетни пътувания към крайни клиенти, изтъкна тя. В момента в счетоводството такива сметки не се водят, коментира Горанова. И очерта два проблема – частният гаранционен фонд би струвал на бизнеса много повече от държавен, а на второ място – няма сигурност "дали бизнесът е достатъчно узрял да управлява такъв фонд безпристрастно и правилно".
Работната група продължава дискусии по законовите текстове.