fallback

Предлагат три гаранционни инструмента срещу несъстоятелност на туроператори

Проект предвижда надграждане на съществуващия режим с нова цялостна обезпечителна система за потребителите на пакетни туристически услуги

21:20 | 05.08.24 г.

Надграждане на съществуващия досега режим на обезпечения за потребителите на туроператорски услуги чрез нова цялостна обезпечителна система, включваща задължителен Туристически гаранционен фонд (ТГФ). Това се предлага в проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за туризма, публикуван за обществено обсъждане.

Целта е да се допълни и обезпечи допълнително националната защита за потребителите на пакетни туристически услуги срещу несъстоятелност на туристически организатори/туроператори.

Идейният проект на първия по рода си задължителен Туристически гаранционен фонд беше представен преди повече от година. Идеята е фондът да обезщетява пътуващите в случаите на неизпълнение на поетите ангажименти от страна на туроператори и да обезпечава отговорността на туроператорите – като защита срещу тяхната несъстоятелност и неплатежоспособност. 

С настоящия проект се залага надграждане на съществуващия досега режим на обезпечения.

Нова национална обезпечителната схема

Със законопроекта се предлага новата националната обезпечителната схема да се основава на системната концепция за тристълбова защита – превантивна (І ви стълб), външни обезпечения (ІІ стълб) и вътрешносистемно обезпечение чрез гаранционен фонд (ІІІ стълб) - с оглед диверсификация на обезпечителните механизми.

Концепцията за въвеждането и за едновременното нормативно съществуване на три гаранционни инструмента – гаранционен фонд, застраховки и банкови гаранции, с възможности за комбинации между тях, е продиктувана от необходимостта на диверсификацията на риска в системата, което ще създаде възможност рискът да бъде допълнително разпределен, вместо с него да бъде натоварен изцяло нововъвежданият Гаранционен фонд. Това допълнително разпределение на риска в системата между различни обезпечителни инструменти и осигуряващи ги институции ще осигури плавен и относително спокоен преход към новата национална обезпечителна схема, без неоправдано да създава прекомерен риск за Гаранционния фонд, което може да застраши стабилността му, особено през първите години на неговото съществуване, докато се натрупа необходимият гаранционен капитал, посочва се в мотивите към проекта.

В законодателното предложение е предвидено, че с преценка за рисковете и на базата на актюерски анализ на текуща база ще се определят допустимите съотношения на обезпечаването на релевантния оборот чрез различните инструменти, като винаги някаква конкретно определена част от оборота ще следва да се обезпечава с вноски във фонда – съобразно нуждите и при преценка по методика, развита в подзаконов нормативен акт.

Новата гаранционна схема включва три стълба на защита

Предвижда се новата гаранционна схема да включва три стълба на защита при фалит на техния туроператор – първи превантивен и втори и трети обезпечителни, включващи различните видове гаранционни правни институти и инструменти.

Първият стълб на защитата е предназначен да обезпечи гаранциите срещу несъстоятелност на туристически организатори на предварително и профилактично ниво, каквато понастоящем почти няма. В тази връзка се предвижда нормативното въвеждане на текущи изисквания за добро управление на туроператорите, както и на някои капиталови и други изисквания към дейността, свързани с осигуряването на платежоспособност и финансова стабилност на предварително и текущо ниво.

Разширяват се възможностите за адекватен административен контрол на изискванията за добро управление, капиталова адекватност, платежоспособност и други - чрез въвеждането на подходящи изисквания и адекватно работещи механизми за обмен на справки и данни, свързани с текущия контрол върху изпълнението на тези изисквания, който ще бъде осъществяван чрез гаранционен фонд, като трети стълб на обезпечителната схема.

Въвеждат се изисквания за отчетност и механизми за обмен на информация и данни между туроператорите и фонда (респ. фонда и другите гаранти в схемата) относно базата на дължимата защита, в това число чрез текущо подаване на подходящи данни и справки.

Като изисквания към туроператорите се предвиждат някои нови ограничения в правно-организационната форма на стопанския субект, изискване за минимален капитал, както и ограничения в предмета му на дейност само до туроператорска дейност и/или дейност като туристически агент. Изискването за минимален капитал е общоприето като предварителна гаранция за сериозност и ангажимент, а ограниченията в предмета на дейност (и дейността, фактически) биха редуцирали риска от смесването на дейности.

Обмисля се промяна по отношение на някои остарели механизми и удостоверявания, като идеята е да се изведе именно регистърът като водещ, публично достъпен и винаги актуален в реално време източник на данни и информация за регистрираните в регистъра лица.

Фактическата начална и текуща липса на неплатежоспособност или свръхзадълженост се въвеждат като условие за регистрация и впоследствие за извършване на дейността, като се въвеждат и небходимите механизми за установяване на такива състояния, чрез контрол и извършване на проверки от страна на съответно регламентирани органи, посочва се в проекта.

Предвижда се задължения за текуща разполагаемост с имущество, което да е достатъчно, за да покрие задълженията на туроператора, както и за поддържане на платежоспособност и постоянна ликвидност – съответно задължение да не се спират плащанията и туроператорите да са в състояние текущо да изпълняват своите изискуеми парични задължения.

Доразвиват се и други конкретни изисквания към дейността, в това число, но не само относно поддъжането на „гореща линия“ за връзка с туроператора, което да позволи на пътуващия турист да осъществи и поддържа бърза и ефикасна спешна, удобна, незабавна и постоянно достъпна комуникация с туроператора, за да получи съдействие при проблем по изпълнение на договора за пакетни туристически услуги.

Туроператорите ще са длъжни да водят разделно счетоводство за договорите за продажба и изпълнение на туристически пакети, като ги осчетоводяват и отчитат отделно от всяка друга своя стопанска дейност.

Вторият стълб на защитата ще включва допустими външни обезпечения срещу несъстоятелност на туроператорите, в това число застраховки срещу фалит и/или банкови гаранции. По отношение на банковите гаранции се предвижда регламентирането им като ново и допълнително обезпечение - при съответните условия, произтичащи от техните особености като правен и обезпечителен институт.

Залага се досега съществуващите като единствено обезпечение застраховки да останат като допустим вариант, но уредбата им да бъде съществено променена. Предвижда се и промяна в наименованието на тези застраховки - в актуалната досегашна уредба те неправилно са наречени „отговорности“, независимо, че съдържанието им реално е съвсем друго. Важно е наименованието да се промени така, че да има яснота, че се касае за специфичен вид застраховки за финансови рискове. Този въпрос се решава с въведеното в проектозакона наименование „Гаранция за потребителите на туроператорски услуги при несъстоятелност на туроператор", което семантично прецизира вида на защитата и няма потенциал да генерира неоправдани очаквания. 

Туристически гаранционен фонд (ТГФ)

Третият стълб на защита включва въвеждането на задължителен Гаранционен фонд. Предвижда се върху дейността на фонда надзор и контрол да упражнява министъраът на туризма и Сметната палата.

Туристическият гаранционен фонд ще осъществява текущ надзор върху туроператорите и ще следи за тяхното финансово състояние.

ТГФ ще има експертно-аналитични, технически и оценъчни функции и задачи в процедурата по регистрация на туроператори, последващ контрол за съответствие с изискванията - в това число за добро управление и платежоспособност, задачи, свързани с отчетността на туроператорите, насочени към текущото определяне на дължимото от тях обезпечение (под формата на застраховки и/или вноски в ГФ). Предвижда се, ако туристи имат проблем заради туроператор, фондът да заплати връщането им в страната, а след това средствата ще се възстановяват от застрахователя (ако туроператорът фалира) или от самия туроператор (ако не е фалирал).

За осигуряване на изпълнението на тези задачи се предвижда туристическите организатори да правят задължителни парични вноски в ТГФ, за да се формира отделен и самостоятелно управляван паричен фонд, чрез които да се допълва защитата от втори стълб до пълния необходим обем.

ТГФ ще има активна роля при определянето на нивата и размерите на вноските, да събира и да управлява вноските на задължените да ги внасят туристически организатори и като допълващ защитата стълб ще изплаща гарантираните вземания на правоимащите потребители на пакетни и туристически услуги, при съответно регламентираните нормативно условия и предпоставки.

Предлага се като източници на средствата на фонда да бъдат дефинирани различни възможности в това число бюджетно финансиране, както и заеми и/или друго финансиране с публични и/или частни средства, ако е допустимо. Другите източници на средства във фонда ще са вноските от туроператорите, определени, дължими и внесени при условията на закон и актовете по неговото прилагане.

Нивата на застрахователните и/или гаранционни суми по втори стълб и на вноските във ТГФ общо ще следва да съответстват на размера (оценката) на носения и обезпечаван от схемата риск, като се предвиждат и предлагат механизми, според които те ще бъдат определяни съобразно ясно регламентирани правила и в съответни пропорции -  в зависимост от рисковете за системата и нейните нужди, както и от преценката за финансова стабилност и обезпеченост на фонда. Предвиждат се някои общи механизми и критерии за определяне на вноските. Те щу бъдат уредени в подзаконови актове.

Залага се създаването на изрично правомощие, според което, ако фондът установи, че туроператор е неплатежоспособен или свръхзадължен, ще има правото и ще следва да поиска от компетентния за това съд, откриването на производство по несъстоятелност по отношение на него -  при това независимо дали туроператорът има задължения към него или не. Предвижда се възможността министърът на туризма да възлага на туристическия гаранционен фонд поддържането на регистъра на туроператорите, както и въвеждането и актуализирането на данни в регистъра.

В законопроекта се залага повечето задачи да бъдат вменени като функции и задачи на фонда при съответното бюджетно финансиране.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:59 | 05.08.24 г.
fallback
Още от Туризъм виж още