Възстановяването на пътуванията по време на китайската Нова година сигнализира за ръст на потребителските разходи във втората по големина икономика в света, затруднена от дефлацията и ниското доверие, предава Bloomberg.
Над 61 млн. пътувания с влак са направени през първите шест дни от празничната седмица, показват официалните доклади. Това е най-високото ниво на пътувания, според данните, събрани от Bloomberg News през последните пет години, и отбелязва ръст от 61% спрямо същия ваканционен период през 2023 г.
„Китайският потребител вече се активизира “,коментира Фредерик Нойман, главен икономист за Азия в HSBC Holdings Plc., добавяйки, че показателите за разходите са надхвърлили очакванията. Той обаче призна, че е било лесно да бъде подобрен резултатът от 2023 г., като се има предвид, че страната все още се бореше с пандемията.
Данните за пътуванията носят добри новини за икономиката, която се бори с опасения за растежа през тази година, тъй като продължилата дълго време имотна криза потиска доверието, а дефлационният натиск в страната остава. Потребителските цени спаднаха миналия месец с най-бързите темпове от световната финансова криза насам, засилвайки натиска за повече подкрепа от страна на правителството. Разпродажбата на китайски акции за няколко трилиона долара допълва мрачната икономическа картина.
Някои първоначални данни за автомобилните и самолетните пътувания по време на празника също отчитат подобрение спрямо миналата година, съобщиха китайските обществени медии. Хотелските резервации през китайски платформи са се увеличили с над 60% спрямо година по-рано, съобщават от медиите, цитирайки данни на Министерството на търговията.
Точно преди празника в Шанхай са регистрирани около 8,8 млн. туристи, което е ръст от над 50% на годишна база, предава China Central Television.
Средните дневни потребителски разходи в онлайн платформите на Meituan по време на празничния период са нараснали с около 36% спрямо същия период на миналата година, съобщават от Shanghai Securities News, цитирайки доклад на гиганта за доставка на храна.
Добрите новини за пътуванията и разходите подкрепиха пазарните настроения в Хонконг тази седмица след празника.
Макар че пътуванията са "голямата тема" при тазгодишния празник, "не е сигурно дали това може да компенсира напълно изместването на потреблението от стоки за дълготрайна употреба и тенденцията за свиване на разходите от някои потребители", заяви Гажу Нг, старши икономист в Natixis SA. "Допълнителните разходи не могат да заместят покупките на традиционните скъпи стоки, каквито са автомобилите".