Тазгодишната треска за пътувания около китайската Нова година се очаква да достигне „исторически“ нива тази година, докато политиците се надяват празничният сезон в страната да подкрепи излизането на втората по големина икономика в света от дефлацията, пише Financial Times.
Китайските туристи са осъществили над 230 млн. „междурегионални“ пътувания към вторник, последните налични данни, по повод новогодишните празници, съобщи Министерство на транспорта в петък. Това е с 5,8% повече в сравнение със същия период на 2023 г. и с 1,1% спрямо предпандемичната 2019 г.
Властите очакват, че по време на целия 40-дневен период на пътувания около Пролетния фестивал, който продължава от 26 януари до 5 март, китайските жители ще направят 9 млрд. пътувания, като 80% от тях ще са с лични превозни средства.
„Тазгодишните пътувания около Пролетния фестивал са напът да влязат в историята“, каза Ли Янг, заместник-министър на транспорта, в предварителен преглед на организацията за пътувания през януари.
Тазгодишната китайска Нова година, която започна в събота е първата от 2019 г., която не е засегната от пандемията от коронавирус, а това я прави важен показател за настроенията на инвеститорите. Китай изпитва трудности да се възстанови силно икономически след пандемията, като брутният вътрешен продукт се разшири с 5,2% миналата година.
Официалната статистическа служба на страната тази седмица отчете по-силно от очакваното свиване на годишна база на индекса на потребителските цени за януари – пети месец, в който цените остават без промяна, или спадат, предизвиквайки опасения, че дефлационният цикъл се утвърждава.
Главният икономист за Азиатско-тихоокеанския регион в Natixis Алисия Гарсия-Хереро казва, че макар броят на пътуванията да се увеличава, малко вероятно е потребителите да харчат колкото предишните години предвид слабата икономика, забавянето в имотния сектор и слабото доверие.
„Имате известно задържано търсене при пътуванията, така че това може да е добре, но не мисля, че разходите ще бъдат също толкова добри“, каза тя.
Общокитайското събрание на народните представители трябва да се събере през март, за да постави целта за растеж за 2024 г. Икономистите прогнозират, че тя ще остане същата като миналогодишната от 5% - най-ниската цел от десетилетия, но въпреки това ще бъде по-трудна за постигане тази година, освен ако имотният пазар не се стабилизира.
Икономистите обаче казват, че ръст в потреблението през февруари заради фестивала, както и по-благоприятен базов ефект от 2023 г., може да върне индекса на потребителските цени на положителна територия този месец.
„Предварителните данни, излизащи за активността около китайската нова година, са розови“, пишат анализаторите на HSBC в бележка. Според тях местното търсене на пътувания надвишава предпандемичните нива, като броят на пътуващите с влакове е нараснал с 22%, а със самолети – със 17% през първите 12 дни на празничния период в сравнение с 2019 г.
Министерство на търговията отчете, че продажбите на важните платформи за електронна търговия са нараснали с 20% на годишна база към края на януари, а общите онлайн продажби са се увеличили с почти 9%.
„Китайската Нова година ще... осигури моментна снимка на икономиката на страната“, казва компанията за финансови услуги Gavekal в бележка.
Според компанията туризмът и пътуванията се представят най-добре в „иначе невдъхновяващо икономическо възстановяване“, до голяма степен защото бе потиснато от пандемичния контрол.
„Въпросът ще бъде колко точно по-добри са цифрите спрямо същия период на 2019 г. и, от друга страна, какво сигнализира това за готовността на домакинствата да харчат“, казва Gavekal.