Интересът към туризма е голям в европейски и световен мащаб - ръстът за 2023 г. е 3,7%. В световен мащаб България се представя добре в този сегмент, миналата година бяха постигнати ръстове през декември, януари, февруари. През новия зимен сезон очакванията са да се постигнат същите числа с малък ръст. Това каза директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.
В България се очаква силен зимен туристически сезон с над 1,7 млн. чужди туристи, потвърди Драганов. Той допълни, че има още около 3 млн. пътувания на българи в страната, ще имаме и натоварени уикенди, освен Коледа и Нова година. Прогнозите са за 190 хиляди уикенд пътувания.
„В тези числа не са само ски, а и балнео и спа, посещения при близки и роднини, виненият туризъм е актуален и през зимата", заяви директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.
Анализите показват, че много от обектите за настаняване са минали нивата на заетост от предпандемичната 2019 г., а като цяло сме малко под нивото. Най-много туристи се очакват през зимния сезон от Турция, Гърци, Република Северна Македония, Сърбия, Румъния. 56% от туристите ще бъдат от ЕС, като някои пътуват и с икономически интереси.
„Българите най-много посещават съседни страни - в Гърция годишно отиват 1,2 българи, толкова гърци идват в България", даде пример Драганов.
Той посочи пред Bulgaria ON AIR, че чужденците идват за по-дълго време - за ски - обичайно имат 7-дневни пакети, а българите в страната най-често пътуват за уикенд с 2 нощувки.
„Средно за една стая цената е 140 лв. на вечер, като най-евтиното е 47 лв., най-скъпото 4700. Няма да е по-скъпо тази година. Ако си поставите за цел тази зима да изкарате с цената на миналата година - има как ", каза още Драганов.
Велинград се очертава отново като най-скъпия курорт за посрещане на празниците.
Драганов смята, че България има страхотен туристически продукт. Туристите пристигат със същите самолети, с които кацат в Рим, Токио… Там ги чакат автобуси, същите марки, каквито и тук. Когато влезете в наш хотел - осветление, мебели….. е същото. Разликата е, че при нас имаме хубава храна“, обясни директорът на Института за анализи и оценки в туризма.
Цената на новогодишния куверт също така зависи дали масата е близо до дансинга, до тоалетната, зад някоя колона.
Драганов завърши с призив държавата да участва наравно с бизнеса в рекламата на туристическия бранш.