Туристическият бранш очаква силен зимен сезон, който ще бъде обвързан не само със ски почивка, а и с балнео, спа и уелнес отдих, посещения при близки и родни, свързани с предстоящите празници, с културния и бизнес туризма. България е домакин и на множества състезания, в това число и за световната купа по ски спортовете, което ще привлече допълнително туристи. Това каза в интервю за БТА директорът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов.
Очакванията са през този зимен сезон да има увеличение на броя на чуждестранните туристи, които ще посетят България спрямо 2019 г., и те ще надхвърлят 1,7 млн. Около 3,5 млн. се предвижда да бъдат пътуванията на българите в страната в този период.
Драганов коментира, че двата военни конфликта - в Украйна и Израел, нямат ефект върху макрорамката на туризма, защото за 2024 г. очакванията са да се надхвърлят обемите, реализирани през 2019 г., с около 5 на сто.
Тази зима най-много ще са посещенията в България на туристите от страните от Европейския съюз. Те ще са около 62% от всички гости. Следващи са пазарите Великобритания и Турция. Независимо от военните действия тази година, се очаква туристи от Израел да изберат България за своята почивка през зимата, основно по-възрастни хора, като прогнозите са броят им да е около 50 на сто от този през миналия сезон. Една от причините е това, че страната ни е сред спокойните дестинации за отдих.
Пазар Великобритания се движи с ръст, като се отчита възстановяване на обемите от 2019 г. и перспективата е броят на туристите за зимния сезон от тази страна да е с над 20% повече, коментира експертът.
По отношение на съседните на България пазари очакванията са за запазване на предходните обеми, защото страната ни вече е постигнала съответната наситеност от посещения от тези държави. За Турция се очаква увеличение в пъти на броя на гостите заради решението на Европейския съюз за въвеждането на електронни визи, с което ще се облекчат пътуванията, коментира Драганов. Обнадеждаващи сигнали по отношение на туристите от Турция идват и от резултатите от туристическите борси там. Експертът напомни, че годишният потенциал на гости от Турция в България е около 1,3 млн. туристи. Драганов изтъкна, че основно става дума за бизнес пътувания, но с подобряването на визовата политика се очаква да станат значителни и посещенията на турски граждани до българските планински и морски курорти.
През предстоящия зимен сезон се очаква българите да направят над 3,5 млн. пътувания. Най-интензивни ще са уикенд почивките в страната, посещенията при близки, роднини и приятели, отдихът в балнео, спа и ски курортите. Пикови ще са пътуванията по Коледа и за Нова година, за отбелязването на църковните празници и имените дни, както и посещенията на ски състезанията.
Само за Коледа и Нова година се очаква близо 580 хиляди да са пътуванията на българите, от тях 410 хиляди ще са в страната.
Колко ще струват зимните празници?
Прогнозни разчети сочат, че почивката за двата зимни празника в България ще струва средно 350 - 370 лева на ден. Най-търсени са тридневните пакети с включена цена за храна. В чужбина празнуването ще струва средно около 470 - 500 лева.
И тази година ще има и цени под 100 лева на ден, както и "изненадващи", които дори ще са по-високи от миналогодишните във Велинград и те ще бъдат около 4000 лева за луксозни вили или апартаменти на ден, посочи Драганов. Той обаче напомни, че калкулацията при подобни обекти е на базата на броя настанени там хора.
Ще продължат да са хит за зимна почивка къщи за гости, малките семейни хотели и вили, като подобни места за настаняване са ангажирани още предходната година. Българинът ще запази предпочитанията си да съчетава зимния отдих със спа и балнео процедури.
Все по-отчетлива става тенденцията да се избира почивка на море през зимата, особено в курортите с минерални извори. Пример за това е к.к. "Св. св. Константин и Елена", който вече се превърна в целогодишен курорт, с отличната си балнео и спа база, аналогична е ситуацията и за Поморие, а във вътрешността на страната - Казанлък, Сапарева баня, Сандански, каза експертът. Все по-често, дори и при изборите ни за почивка в планински курорти през зимата, водещи са спа услугите наред с възможностите за практикуване на ски туризъм, каза Драганов. Той изтъкна активността на Българския съюз по балнеология и СПА за договорите със здравните каси на Австрия и Германия, благодарение на които гостите от тези страни могат целогодишно да дойдат в България за специализиран туризъм, а и за зимен отдих.
Добрите очаквания за зимния туристически сезон се дължат на съвместните усилията на държавата и на бранша, посочи Драганов. И допълни, че има голямо неразбиране за националната ни реклама в туризма. Според него залаганите всяка година в бюджета средства за тази цел, които са в порядъка 16 - 17 млн. лева, са достатъчни за участие в туристически борси, но към тях не се отчитат инвестиционните разходи за реклама на туроператорите, хотелите, ресторантите за вътрешния пазар и за участия в международни туристически изложения. Средно става дума за около процент - процент и половина от оборота на хотелите, които работят с туроператори, и постоянно се заделят за реклама.
Драганов посочи, че България общо харчи за реклама на туризма си около 36 млн. евро годишно, което допринася за избора на дестинация България от 12 млн. туристи. Това е по 3 евро на турист, а ако сметнем, че голяма част от парите отиват за летен и земен организиран туризъм, ние харчим по 6 евро на турист и дори изпреварваме съдените ни държави, където за тази цел се отделят средно около 5 евро на турист за реклама, показват изчисленията на експерта. Парите за националната ни реклама в туризма са абсолютно достатъчни. В момента бизнесът инвестира пряко, за да дойдат у нас гостите, коментира Драганов.