fallback

Нови турбуленции очакват авиоиндустрията

Пътуванията се връщат към нивата си отпреди пандемията, но нови проблеми застрашават сектора

16:35 | 09.10.23 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Четири загубени години. Толкова време отне на авиационната индустрия да се върне към нивата си отпреди пандемията.

Тази седмица капацитетът на авиокомпаниите в световен мащаб е готов най-накрая да надхвърли съответните си нива от 2019 г., показват данни на компанията за авиационни анализи Cirium, цитирани от Bloomberg.  Моментът бележи важен ключов етап във възстановяването на индустрията от началото на Covid-19, който хвърли световния туристически пазар на стойност 1,17 трлн. долара в безпрецедентна екзистенциална криза. Масовото затваряне на границите принуди авиокомпаниите да паркират флотилиите си, изпращайки индустрията на ръба на колапса.

Сътресенията, които последваха, от забраните за пътуванията и програмите за подпомагане на авиокомпаниите до периодичните разрешения за пътуване, прекъснати скоро след това от нови щамове на Covid, оставиха сектора финансово отслабен и с недостатъчно персонал. Когато „затворените пътници“ най-накрая се „освободиха“ миналото лято, авиокомпаниите и летищата не бяха подготвени за толкова силно търсене, което доведе до смущения в графика и хаос на терминалите на летищата.

Връщането към капацитета на полетите преди пандемията, измерен с броя на предлаганите места, умножен по изминатото разстояние, говори за стабилността на авиокомпаниите и способността им да се адаптират към непрекъснато променящите се условия.

Тъмните облаци над индустрията

Все пак секторът остана затруднен в много отношения. Пътуванията до и от Китай останаха потиснати до голяма степен, което пречи на възстановяването на основния пазар. Авиокомпаниите се борят с постоянни затруднения в доставките на самолети – бреме, останало от пандемията. Освен това въздушното пространство на Русия все още е затворено за много западни авиокомпании, увеличавайки затрудненията след пандемията.

Печалбата на индустрията ще бъде под 40% от нивата си пред 2019 г. тази година, твърдят от Международната асоциация за въздушен транспорт. Бизнес пътуванията все още не са се възстановили напълно и не е ясно кога и дали наистина това ще стане.

Предвид несигурните перспективи за засилване на корпоративните пътувания, авиопревозвачите вземат каквото могат от вече затихващия бум на „пътуванията за отмъщение“ (с които хората „отмъщават“ на Covid-19 за пропуснатите възможности). Закъсненията в доставките на самолети и скорошните проблеми с двигателите замъгляват перспективите за растеж и държат по-старите самолети все още в експлоатация. Разходите за труд нарастват, а самолетното гориво и обслужването на дългове поскъпват.

„Приходите в индустрията се върнаха към нивата си от 2019 г., но разходите са над равнището си от същия период с около 18 или 19%“, заяви анализаторът на американските авиокомпании Хелейн Бекер от TD Cowen в интервю за Bloomberg TV. „Заплащането се повишава около 35, 40% - което е лудост. Ставали сме свидетели на подобно нещо и преди и знаем, че това не е устойчиво.

Китай, най-големият източник на изходящ туризъм в света през 2019 г., едва сега започва да се завръща на световната сцена. Азиатският гигант беше сред първите пазари, които затвориха границите си в началото на 2020 г. и сред последните, които разхлабиха международните ограничения за пътувания в началото на тази година, давайки приоритет на възстановяването в рамките на страната. Забраната за групови турове до задгранични дестинации като Австралия, САЩ и Обединеното кралство беше премахната съвсем скоро през август.

Досега китайските пътешественици не бяха сигурни дали да предприемат скъпи задгранични пътувания, след като строгият контрол по време на пандемията удари икономиката и психиката на нацията. По същия начин привлекателността на Китай за туристите от Северна Америка и Европа е ограничена от перспективата за визови проблеми, неудобни системи за плащане и липсата на полети.

Може да е нужна още една година, за да се възстановят международните пътувания в Китай, заяви главният изпълнителен директор на Световния съвет за пътувания и туризъм Джулия Симпсън в интервю на 19 септември.

Трафикът на Китай към САЩ и Канада, и обратно, е бил около една десета от нивата си преди пандемията през септември, твърди OAG, която проследява тенденциите в авиацията.

Геополитическото напрежение е изиграло роля за САЩ. Броят на седмичните двупосочни полети между двете държави и основни търговски партньори се очаква да нарасне до 24 броя при всяка от нациите до края на октомври. Преди Covid седмичните полети между тях бяха средно 340 броя.

Резултатите не са много по-добри във Франция или Япония, въпреки че близкият Тайланд се засилва след временното оттегляне на визовите правила за китайски посетители. Това е сред популярните дестинации, които вероятно ще спечелят от отмяната на забраната си за групови обиколки в Китай, заяви Джон Грант, главен анализатор в OAG.

Друга основна причина, поради която международното възстановяване на авиацията изостава от вътрешните пазари, е руската инвазия в Украйна.

Американските и европейските превозвачи вече не могат да летят до Русия или да използват нейното въздушно пространство по пътя към Азия, което увеличава разходите и удължава маршрутите, докато заобикалят. Превозвачите в Китай, Близкия изток и Индия не са обект на руската забрана.

„Правилата вече не са еднакви за всички“, коментира Гийом Фори, главен изпълнителен директор на компанията производител на самолети Airbus SE, на събитие на 12 септември в САЩ. „Всяка авиокомпания има различна ситуация пред себе си, с която трябва да се справи“, посочи той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:36 | 09.10.23 г.
fallback
Още от Туризъм виж още