От чакане два часа на опашка пред Айфеловата кула в Париж до ограничаване на посетителите на свръхоживения Акропол в Атина, тълпите от туристи, които се завърнаха в Европа това лято, трудно можеха да останат незабелязани, пише Financial Times.
Въпреки силния ръст на цените резервациите на полети за Северна Европа от юни до август бяха с 25% повече спрямо година по-рано, както и с 13 на сто повече в Южна Европа, сочат данни на агрегатора ForwardKeys.
Заетостта на хотелите на Стария континент през юли беше само с 4 на сто под нивата преди пандемията за същия месец на 2019 г., показват данни на компанията STR. Това се случва въпреки ръста на средните дневни цени на стая в горещите туристически точки като Париж, където те са се повишили със 79% през юли тази година в сравнение с 2019 г.
Туристическата индустрия в региона се радва на най-добрия летен сезон от началото на пандемията, тъй като ръстът на американските посетители компенсира последиците от крайните горещини и упоритата инфлация.
Френският министър на туризма Оливия Грегоар прогнозира миналата седмица, че най-посещаваната страна в света ще се възползва от рекордните 64-67 млрд. евро приходи от международен туризъм тази година след „много добър“ летен сезон.
Испания е приела 47,6 млн. чуждестранни посетители в седемте месеца до края на юли, сочат данни на националната статистическа служба INE. Това е с 21 на сто повече спрямо същия период на миналата година и само с 0,8% под нивата през 2019 г.
Едуардо Сантандер, главен изпълнителен директор на European Travel Commission, казва, че „въпреки икономическото положение“ икономиките в региона са подкрепени от „забележителния ваканционен сезон“.
Саймън Винсънт, президент за Европа, Близкия изток и Африка на хотелската верига Hilton, отдава успеха на летния сезон на „устойчивостта на потребителите и на броя американци“.
Очаква се Барселона да приеме с 16% повече американски посетители тази година, отколкото през 2019 г., а броят на американските туристи в Лондон вероятно ще нарасне с 13 на сто, сочат прогнози на Oxford Economics. Общият брой на пристигналите туристи във Великобритания и Испания тази година ще се възстанови на нивата преди пандемията, показват същите прогнози.
Във Франция по-голямата покупателна способност на американските посетители е голям фактор за ръста на приходите от туризъм. „Тези международни клиенти обичайно потребяват луксозни места за настаняване. С връщането на американските клиенти и други посетители от още по-далечни места със сигурност ще отчетем ръст на приходите“, коментира Дидие Арино, президент на консултантската компания ProTourisme.
Хотели и ресторанти, които обслужват по-платежоспособни посетители, се представят особено добре. В слънчевата Екс-ан-Прованс ресторантът и арт център Hotel de Gallifet е бил пълен през целия сезон.
„Късметлии сме, че сме защитени, тъй като много от нашите посетители не са сред хората, които трябва да внимават в разходите си“, казва Кейт Дейвис, генерален мениджър на ресторанта, и допълва, че макар посетителите от САЩ, Австралия и Азия „да плащат с готовност 30 евро за чаша вино…, ако я предложим на френски посетители, те ще си излязат“.
Силната година за сектора не се дължи само на международните посетители. Операторите казват, че макар пандемичният бум при вътрешните пътувания да се е върнал на по-нормални нива тази година, сигурността за бюджета, предлагана от ваканциите у дома, е помогнала за задържането на високото търсене.
Том Дженкинс, президент на британския Tourism Alliance, казва, че ваканционните курорти във Великобритания са останали пълни дори след явното затихване на тенденцията за почивка близо до дома.
Еманюел Марил, директор за Европа, Близкия изток и Африка в Airbnb, казва, че има признаци „хора с ограничени икономически възможности да предпочитат да почиват близо до дома“ и допълва, че „когато транспортните разходи растат толкова много, колкото сега, това помага за задържането на търсенето на пътувания в страната“.
Но ръстът на американските туристи е направил много местни дестинации недостъпни за някои семейства в Европа.
„Ходихме на къмпинг в Австрия за две седмици, тъй като това беше много по-евтин вариант от ваканция на морето за четиричленното ни семейство“, казва Гая Куадри, учителка в начално училище, която живее северно от Милано.
Крайните жеги в Южна Европа и пожарите на гръцкия остров Родос, които унищожиха 15% от земята и наложиха евакуирането на близо 20 хил. души, попаднаха в новините през цялото лято, но не са подкопали значително търсенето на по-слънчев климат в Европа.
Гърция е единствената голяма дестинация в Европа, където общите резервации на полети между юни и август са били над нивото през същия период на 2019 г., като летните резервации са нараснали с 10% спрямо 2019 г., сочат данните на ForwardKeys.
В Италия обаче по-горещата южна част на страната е отчела спад на туристите за сметка на градове като Венеция, Рим и Флоренция, където има приток на международни посетители.
В страната е имало 82 млн. хотелски резервации през август, с 800 хил. по-малко спрямо същия месец на миналата година, показват данни на асоциацията Assoturismo. Някои експерти отдават спада на крайното време.
Притокът на чуждестранни летовници възобновява и старите спорове около свръхтуризма на някои горещи туристически места в Европа. Градският съвет в Амстердам миналия месец забрани на круизни кораби да навлизат в пристанището, а италианският морски курорт Портофино заплаши с глоба от 270 евро туристи, които се задържат дълго на свръхоживени места, за да си правят селфита.
Във Венеция завръщането на туристите подкрепя бизнеса, но се оказва горчив хап за някои местни жители, които са били принудени да се изместят другаде на фона на растящите цени, тълпите от посетители и намалелия достъп до жилища, тъй като собствениците на имоти отдават домовете си на летовници.
„Много хора на моята възраст се местят другаде, защото животът в този град е много труден от икономическа, социална и логистична гледна точка“, казва 28-годишната Джулия, чиято работа е да спира туристите да сядат на стъпалата на улиците около площад „Сан Марко“.
Според Сантандер е важно да се помни, че „успехът на туризма не е само в броя на туристите и похарчените пари“ и отбелязва завръщането на стари проблеми, включително „задръствания, недостиг на квалифицирани служители, пренаселеност и последващите негативни ефекти за местните общности“.