fallback

Туристите пристигат в Европа и носят нови главоболия на ЕЦБ със себе си

Силното търсене възпрепятства регулатора, който се бори с високата инфлация в сектора на услугите

16:33 | 18.08.23 г. 2
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

На туристите, които се оплакват колко по-скъпо е посещението на гръцкия остров Сифнос това лято, хотелският мениджър Изидора Чандели може да даде много простичко обяснение – яйцата.

„Нашите посетители смятат, че се възползваме от силното търсене. Те забравят за високата инфлация, пред която всички сме изправени. За да ме разберете ще кажа само, че едно яйце миналата година струваше 25 цента, а тази е 45“, коментира Чандели, цитирана от Financial Times.

В най-атрактивните туристически дестинации в Европа посетителите се сблъскват резки увеличения на цените, тъй като компаниите прехвърлят инфлацията върху своите клиенти.

Клаудио Скарпа, ръководител на асоциацията на хотелиерите във Венеция, заяви, че пералните, на които разчитат хотелиерите в града, са съобразили цените си със сметките за енергия, които са се увеличили миналата година. „Това се отрази значително на бюджетите ни“, призна Скарпа. Това „принуди хотелите да коригират цените си с 20%“, допълва той.

Сега ръководителите на Европейската централна банка (ЕЦБ) се притесняват, че следва нова лятна инфлационна вълна, предизвикана от туризма, която може да ги затрудни, докато се опитват да държат цените под контрол.

Цените на полетите, нощувките в хотел и почивките се увеличиха бързо тъй като секторът, който беше засегнат почти изцяло от затварянето през 2020 г., сега се доближава до нивата на активност отпреди пандемията.

Възстановяването на туризма, който пряко генерира около 4% (косвено 10%) от брутния вътрешен продукт на ЕС, допринесе за стабилността на икономиката на региона, която се разшири с 0,3% между първото и второто тримесечие.

Това доведе обаче и до по-висока инфлацията в сектора на услугите. С нивото ѝ от 5,6% от началото на годината до юли това е най-силната инфлация за всички времена и е доста над целта на ЕЦБ за 2%.

Фабио Панета, член на изпълнителния съвет на ЕЦБ, приписа вината за последното поскъпване на услугите на „големите“ разходи за почивки и пътувания. „Важно е да наблюдаваме този компонент и неговото отражение върху за рисковете за общата инфлация“, допълни той.

Най-голямата хотелска верига в Европа Accor, притежаваща над 3 хил. обекта в региона, заяви, че е увеличила средната си цена на нощувка в хотелска стая с 18% през първите шест месеца на тази година спрямо цената за същия период миналата година.

Средната цена на резервациите чрез туроператора Tui се е повишила със 7% спрямо година по-рано, като за първи път от началото на пандемията насам тя е отбелязала печалба. Главният изпълнителен директор на компанията заяви този месец, че горещата вълна, която обхвана Европа наскоро и горските пожари в някои части на континента „само временно са забавили силната динамика преди това“.

Средната цена на полетите в Европа тази година се е увеличила с 31,6% спрямо миналата година, показват данни на компанията RDC.

Данните от Международния съвет на летищата в Европа показват, че все повече посетители от други континенти пристигат в Европа, особено туристи от САЩ. Тези хора, пътуващи на дълги разстояния, са склонни да харчат много повече от европейците, след като пристигнат.

Проучване на Европейската туристическа комисия - орган, който насърчава туризма в региона, сочи, че 41% от туристите в региона се очаква да похарчат над 1500 евро на човек за летни ваканции тази година в сравнение с 33% миналата година.

Търсенето расте рязко въпреки по-високите цени

Министърът на туризма на Италия Даниела Сантанче очаква над 19 млн. туристи да посетят страната ѝ през юли и приходите от туризъм за този месец да бъдат около 10 млрд. евро, които да надминат нивата отпреди пандемията въпреки горещите вълни и наводненията. През август обаче резервациите на туристи в Италия са намалели с 1% на годишна база до 82 млн.

През първите пет месеца на тази година Гърция е посрещнала 5,76 млн. чуждестранни посетители, или една трета повече в сравнение с 2022 г., надминавайки нивата отпреди пандемията. Приходите от гръцки туризъм са достигнали 1,75 млрд. евро през май – с една четвърт повече, отколкото през същия месец през 2022 г.

Хърватия, която е най-новият член на еврозоната от януари, е приела 2,7 млн. чуждестранни туристи през юни – с 2,8 % повече от миналата година. 

Ситуацията в Испания е също толкова оптимистична, където министърът на туризма Ектор Гомес се зарадва на „изключително“ възстановяване, след като 9,1 млн. посетители пристигнаха в страната през юни или с 10% повече от миналата година.

„Хората харчат по-малко за автомобили или си купуват по-малко дрехи, но не се отказват от почивките“, заяви Рамон Есталелла, генерален секретар на CEHAT, испанската търговска група за места за настаняване.

Есталелла обясни, че 8-процентното увеличение на цените на стаите през годината до юни е изоставащ ефект от общата инфлация от 2019 г. насам. „Хотелиерите не успяха да покрият разходите си, причинени от инфлацията“, заяви той, добавяйки, че много от тях все още изплащат дълговете си, натрупани по време на пандемията.

Чандели го подкрепи, като заяви, че тазгодишното 15-процентно увеличение на цените на стаите в бутиковия хотел Astra Verina в Сифнос е било първото такова от четири години насам.

Тази относителна умереност може да не е достатъчна, за да убеди ЕЦБ да спре да повишава лихвите, след като централните банкери, отговорни за паричната политика се върнат от почивките си.

Миналия месец централната банка сигнализира, че може би краят на цикъла от лихвени повишения ще настъпи на следващото ѝ заседание на 14 септември. Но ако инфлацията в сектора на услугите остане висока, това може да се окаже достатъчно да ги накара да увеличат лихвите допълнително.

„Гълъбите (привържениците на смекчената парична политика, бел. ред.) ще могат да твърдят през септември, че въз основа на по-ниските прогнози за растеж ЕЦБ трябва да спре с повишаването на лихвите“, коментира Холгер Шмидинг, главен икономист в германската банка Berenberg. „Проблемът е, че един скъп летен туристически сезон може да задържи базисната инфлация по-висока за още няколко месеца“, допълва той.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 16:33 | 18.08.23 г.
fallback
Още от Туризъм виж още