fallback

Павлин Косев: Варна се превръща в успешна целогодишна туристическа дестинация

В новите договори с туроператорите има възможност за корекция в цената, ако продължи инфлацията и има други форсмажорни ситуации, посочи председателят на ВАРХ

23:41 | 10.10.22 г. 2

Летният сезон категорично бе успешен, като все повече хора припознават Варна, като целогодишна туристическа дестинация. Това каза в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria Павлин Косев, председател на управителния съвет на Варненската асоциация на ресторантьорите и хотелиерите (ВАРХ).

Повод за това изказване са данните, че докато преди време през октомври огромната част от хотелите са затворени, но тази година все още има туристи от Румъния и Германия. "Винаги сме си пожелавали Варна да бъде туристическа дестинация на четири сезона и вече можем да се похвалим, че това вече е така. Защото Варна, дори и през зимата, вече е доста гостоприемна и лъчезарна и можем да предложим много видове туризъм. Все повече хора припознават Варна, като една целогодишна туристическа дестинация", потвърди Косев.

Според него във Варна се търси комбинация от няколко вида туризъм – ваканционен, шопинг, винен, културен, религиозен. Павлин Косев изтъкна, че варненският регион може да се похвали и с най-новия си хотел за спа туризъм в комплекса "Св. Константин и Елена", където има над десет закрити басейни с топла минерална вода, който привлича не само германски туристи, но и много български семейства и то не само за хора, които имат нужда от рехабилитационни процедури.

„Летният сезон "категорично бе успешен", въпреки трудностите, свързани с липсата на предвидимост и нуждата да се планира в последния момент, които се отразиха стресиращо на бранша“, заяви Косев. По думите му тази година сезонът е закъснял, но пък и септември месец е бил доста добър. „В приходите си хотелиерите отбелязват ръстове, не само спрямо предходната година, но в доста случаи и спрямо 2019 година, но печалбите са по-слаби, посочи експертът и поясни, че това означава, че разходите значително надвишават приходите.

Една от причините, според него, е промяната в цената на тока, която се сменя всеки месец. Косев потвърди, че това е един от най-големите разходи и заради него себестойността на туристическия продукт расте. Той е категоричен, че няма как тази тежест да бъде прехвърлена на клиентите, защото те „могат да бъдат загубени, а и има предварителни договори с туроператорите“.

"Въпреки повишените приходи, въпреки силния сезон, голяма част от хотелите отчетоха по-слаби резултати", обясни експертът и съобщи, че повишението на цените е между 10 и 30%. „Колкото и да оптимизираме разходите, увеличението беше неизбежно, но клиентите проявяваха разбиране. Част от туристите, които не можеха да понесат покачването на цените, намалиха престоя си“, разкри експертът.

По думите му, договорите, които тепърва се сключват с туроператорите, са с възможност в някакви разумни граници да има корекция в цената, ако продължи инфлацията и има други форсмажорни ситуации. Той е категоричен, че никой не може да си позволи да работи на загуба.

Каква е равносметката за летния сезон по Северното Черноморие? По какъв начин политическата нестабилност влияе на туризма? По какъв начин иновациите ще направят по-конкурентоспособен българския туризъм?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "В развитие" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 23:41 | 10.10.22 г.
fallback
Още от Туризъм виж още