Виненият туризъм в България е все още непозната форма на алтернативен туризъм за разлика от световните тенденции, но все повече изби осъзнават имиджовия и икономически потенциал на тази дейност. Около 70 са избите в България, които предлагат дегустация. Около 15-20 от тях разполагат и с база за настаняване предимно на високо ниво. Това каза Ивайло Катерски, председател на Българската асоциация на винените експерти, в предаването „В развитие” по Bloomberg TV Bulgaria.
„Вярвам в потенциала на винено-кулинарния туризъм и се надявам да става по-разпознаваем и предпочитан. Конкурентните предимства на България са в този вид туризъм, защото доста трудно можем да се състезаваме с Гърция и Турция по отношение на морския туризъм“, посочи гостът.
По думите му имиджът на българското вино на международния пазар е все още на бюджетно, евтино вино. Хубавата новина е, че все повече малки изби се опитват да пробият макар конкуренцията да е жестока. „Ако имаме сериозна стратегия и хората в бранша са обединени, нещата ще се случат“, смята Катерски.
Той обясни, че 2020 и 2021 година са били катастрофални за винения туризъм. С премахването на ограниченията заради Covid се надявам бизнесът да рестартира, каза събеседникът.
Официално избите в България са около 330, но работещите са около 150-160 на брой, посочи събеседникът. „За винения любител е важно отношението, емоцията, посрещането, усмивката, не толкова лъскавата атмосфера с луксозни маси и столове”, каза той.
„По повод на Международния ден на мавруда планираме три фестивала - на 15 октомври във Варна, на 22 октомври в Пловдив и на 29 октомври в София. Поканили сме гости на световно ниво, с които ще направим образователни турове до няколко български изби“, сподели Катерски.
Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria