Доставката на нова яхта след поръчка отнема между 10 и 24 месеца. В някои случаи за по-търсени катамарани около 15-20 метра се чака и над две години. Значителното превишаване на търсенето пред предлагането забавя доставката на яхта и за нея се чака като за нов автомобил. Това каза в предаването „Бизнес старт” на Bloomberg TV Bulgaria Димитър Панайотов, изпълнителен директор на LZ yachting.
Според него в момента сме в апогея на цикъла, който започна по времето на Covid, когато много хора решиха за пръв път да опитат яхтинга. „Българският пазар на яхти следва световната тенденция на стабилен растеж с около 5% на година. Покачването на цените в сектора в последната една година е между 10 и 20% в зависимост от типа и размера на лодката“, съобщи мениджърът.
По думите му най-изгодно е да се купи яхта сега. „Със сигурност не виждам сценарий, в който цените ще спрат да се повишават. Освен това трябва да отчетем и факта, че се чака доста време. Ако имате ясна визия каква лодка ви трябва, сега е най-добрият момент”, съветва той.
Панайотов посочи като купувачи на яхти в България бизнесмени с повече възможности, но потвърди, че има и хора, които обичат морето, определят си бюджет и с покупката на плавателен съд искат да прекарват повече от времето си в морето.
„Средният бюджет на българския купувач на яхта се определя от размера на плавателния съд. В момента популярните размери са моторни лодки между 10 и 15 метра. За тях бюджетът варира между 250 хиляди и 500 хиляди евро. Много популярни станаха Rib лодките, които са с надуваеми бордове. Тук необходимите средства за покупка са от 35 хиляди до 120 хил. евро“, каза още Димитър Панайотов.
Изпълнителният директор на LZ yachting потвърди, че търсенето на катамарани е изключително силно на пазара на лодките под наем и пресметна, че това е най-растящият пазар от всички в световен мащаб, като при поръчка се чака около две години.
„Наемът на катамарани стана доста популярен сред българските туристи от 6-7 години. Традиционните дестинации са Гърция и Хърватия, както и Турция. Вече има хора, които искат да прекарват и зимните си почивки на катамарани. Имаме наеми в Карибите, в Югоизточна Азия, в Занзибар“, разказа Панайотов.
Панайотов отбеляза, че пазарът на употребявани яхти също е доста силен, защото в момента почти не се предлагат нови яхти. „Свидетели сме на рекордно ниски разлики в цените на новите и употребявани лодки, както е и при автомобилите“, направи сравнение мениджърът.
Какъв е профилът на купувачи на яхти? За какво да внимават купувачите на яхти? Защо сега е по-важно да има по-голямо пространство на яхтите? Как върви електрифицирането при яхтите и каква е разликата в цената между яхта с конвенциално задвижване и напълно електрическо? Как ще се отрази на продажбите на яхти ограничаването на „златните паспорти“? Какво се случва с яхтите на руските олигарси?
Целия разговор може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт” вижте тук.