Държавата да финансира откриването на аптеки, включително денонощни, или продажбата на лекарствени продукти чрез автомати в населени места, за които има недостиг на открити аптеки. Това гласи внесения в края на юли в парламента законопроект, който трябва да реши проблеми и да предостави възможност на избор на хората, коментират от Института за пазарна икономика.
В законопроекта се предлага намаление на данък печалба на 8% за тези, които открият аптека в населено място, където досега не са разполагали с място за продажба на медикаменти.
Според друго предложение в общините без денонощна аптека трябва да се осигури възможност да се постави автомат за продажба на лекарствени продукти.
Перспективите за 22 общини
Фактологията е обективна – има населени места, които нямат работеща аптека, а още по-малко имат денонощна аптека. Дотук добре. Данните са ясни и, както посочват и вносителите, частната инициатива не вижда смисъл да открива аптеки в 22 общини – населението намалява, а и няма желаещи фармацевти, които да открият аптека в отдалечени общини.
Добрите намерения обаче не винаги водят до добри решения, особено когато се предлага държавата да става предприемач. Проблемите на отдалечените и малките общини не се изчерпват единствено с липсата на аптека. Към тях можем да добавим недобър интернет, проблеми с водата и тока, липса на детска градина и кино и т.н., което изобщо не означава че държавата трябва да осигурява тези услуги, нито пък че може, дори и да иска.
Предложението за намален данък печалба също няма да реши нищо, защото и в момента има механизъм за подкрепа на аптеки с определена сума, които изпълняват дейности по договор с НЗОК/РЗОК в отдалечени, труднодостъпни райони или са единствен изпълнител за съответната дейност в община. Те са 173 на брой към юли 2024 г.
Антилобистки решения
За проблема с липсата на достъп до лекарствени продукти в редица населени места решенията са поне няколко и прекрасно се знаят от всички заинтересовани:
Поставяне на автомати за лекарствени продукти извън територията на аптеката – очаквано тази идея среща огромна съпротива от фармацевтичната гилдия от години. В момента такива може да има само ако са разположени в самата аптека – което е, нека си кажем, безполезно по отношение на разглеждания проблем. Развитието на процеса на телемедицина, разработването и надграждането на националната здравно информационна система, електронните рецепти са все причини да се игнорира най-накрая лобистката съпротива на фармацевтите и да се предостави тази възможност веднага.
Мобилни аптеки – такива неформално съществуват в някои общини, организирани по собствена инициатива, в които обичайно има фармацевт и/или сестра. Време е тази възможност да бъде уредена законодателно, за да може всеки, който иска без страх от санкции да предоставя тази услуга.
Филиали на съществуващи аптеки – с по-кратко работно време, управлявани от помощник – фармацевт те могат да решат проблемите в редица населени места. В момента само магистър-фармацевти могат да управляват аптека, което е ограничение. Преди тази възможност да бъде премахната преди години, всъщност именно помощник-фармацевтите са ръководили аптеки в отдалечени или слабо населени места, където често живеят.
Доставка на лекарствени продукти по домовете от близки аптеки – тази възможност е вариант на мобилна аптека, но е важно това да е възможно за лекарствени продукти с рецепта. Технологични решения за гарантиране на спазването на всички регулации отдавна са налични.
Отпадане на ограничението на територията на Република България едно лице да може да открие не повече от четири аптеки. То лесно се заобикаля и в момента, лишено е от всякаква логика и трябва да се премахне.
Трябва да е ясно, че живеем в XXI век и е наложително да се мисли логично, разчупено и смело при решаване на проблеми, а не да се дава още място и начини за ограничение на избора за хората.
Стига вече ограничаване на свободата, предприемачеството и конкуренцията заради частни интереси и рентиерски нагласи в гилдиите.
Справка за становищата по законопроекта: