Парламентът задължи министъра на здравеопазването да предприеме мерки за предотвратяване и противодействие на насилието над медицинските специалисти. Това стана с единодушно гласуваното решение със 145 гласа „за“, предложено от ГЕРБ-СДС, предава БТА.
Решението предвижда създаване на специализирана електронна система, чрез която медицинските специалисти да могат да съобщават за възникнали случаи на насилие спрямо тях. Въз основа на събраните данни ще бъдат идентифицирани високорисковите райони, за да бъдат въведени и допълнителни мерки за защита, включително чрез осигуряването на специални устройства тип „паник бутони“ или сходни, с които медицинският специалист да може веднага да сигнализира органите на МВР.
Мерките трябва да бъдат взети в срок до два месеца от приемането на решението, като здравният министър ще трябва да предприеме необходимите действия за организирането и провеждането на обучения по график за желаещите медици, директорите, управителите на лечебни заведения как да разпознават склонни към насилие пациенти и техни близки.
В срок до седем месеца министърът на здравеопазването трябва да представи пред Народното събрание отчет за предприетите мерки и действия и отчет за изразходваните средства.
Според последно проучване на социологическа агенция „Тренд" 11% от лекарите у нас се сблъскват с агресия от пациентите си или от техните близки. За близо половината от пациентите обаче лекарите сами са си виновни за проявената спрямо тях агресия.
5% от запитаните посочват, че са ставали преки свидетели на физическа агресия, проявена към лекар, което се равнява на около 250 хил. души. Близо една пета споделят мнението, че агресивното поведение на пациентите спрямо лекарите може да доведе до по-бърз преглед, като най-убедени в това са хората със средно и основно образование.
Общо 83% от участниците са по-скоро или напълно съгласни с твърдението, че лекарите са длъжни да взимат безпогрешни решения, 73% смятат до някаква степен, че лекарите са длъжни винаги да са на разположение и да реагират незабавно, а 72% - че са длъжни да предоставят незабавни решения на сложни проблеми. Над половината от запитаните очакват лекарите да знаят всичко по всеки въпрос.