Цветелина Джонева-Каканакова е директор "Човешки капитал" в "Изи Кредит". С нея разговаряме за корпоративната отговорност на бизнеса към развитието на обществото, мултиплицирането на добрите примери и доброволчеството, след като наскоро компанията направи дарение за детското хематологично отделение на ИСУЛ.
– Г-жо Джонева, защо в "Изи Кредит" застанахте зад каузата да се помогне на ИСУЛ да обнови детския хематологичен център към Клиниката по детска клинична хематология и онкология на УМБАЛ "Царица Йоанна – ИСУЛ" в София?
В "Изи Кредит" децата винаги са били на първо място. През годините сме участвали в различни кампании в помощ на детското здравеопазване и детското развитие. За нас те са наши деца, без значение дали са наши родни, или не, защото всеки един от нас е отговорен за това здравето на най-малките и невинни създания да бъде подсигурено, доколкото това е възможно.
Винаги сме правили доброто тихо. То не иска гласност, иска само още добро и носи усмивки, спокойствие и здраве. С подкрепата ни за ИСУЛ отново решихме да направим добро, без много шум, но за много повече деца. Предложението за подпомагане на детската хематология дойде лично от мен, от моя личен опит. Макар това да донесе много изпитания за семейството ми, то доведе доброто след себе си и така чрез мен много хора видяха така невидимата нужда на тези малки дечица. Мястото, в което те прекарват и ще прекарват огромна част от живота си, беше пригодено за техните нужди и доведе до това те да се чувстват уютно и щастливо въпреки тежките изпитания, с които се борят. Колкото и малко да е отстрани погледнато, за тези дечица и техните родители, средата е половината от лечението, защото когато те се чувстват добре и щастливи, забравят поне за малко за какво са там.
Има и друго. Доброто е заразно и увлича. На откриването на обновеното отделение се събрахме много организации и частни лица, които се включихме в проекта, и енергията беше впечатляваща. Споделяйки този момент заедно и разказвайки го на другите около нас, имаме шанса да вдъхновим още и още хора и организации да намерят своето добро, което да правят.
– Защо "Изи Кредит", компания, която се занимава с кредитиране, се включва в благотворителни кампании и те са насочени към финансиране на проекти, които осигуряват по-добро здравеопазване на децата?
Това, което винаги е обединявало "Изи Кредит" като компания и хората в нея, е било здравеопазването. Когато вземаме решения за подкрепа на по-големи проекти, винаги се допитваме до колегите. Така направихме и този път и те отново потвърдиха, че здравеопазването е тема, която ни вълнува и обединява.
Отделно каквото и да се е случвало досега, когато е ставало въпрос за здравето на най-малките, ние винаги сме действали като едно цяло. В тези проекти участва не само организацията с нейните възможности и ресурси, но и хората, които се включват с личното си време и труд, с благотворителни базари, с които да се събират допълнителни средства, с материални дарения където те биха били необходими.
Образованието също е наш приоритет през годините. Правили сме множество кампании и инициативи в тази посока и планираме да продължим работата си да подкрепяме хората да повишават своите умения и компетенции, за да повишават и качеството си на живот.
За нас тези два стълба на подкрепа са напълно естествени и в унисон с обещанието ни към нас самите като организация, като хора и като общество. Да творим, да работим, да иновираме за едно по-добро „утре“ за нас и нашите деца. Достъпът до финансов ресурс е ключов и ние дълбоко вярваме, че всеки трябва да има възможност за такъв, без оглед на моментния си социален или финансов статус, точно както всеки гражданин трябва да има лесен, бърз и качествен достъп до здравеопазване и образование.
– Къде ще се насочи инициативата ви "Сила за добро"?
Избрали сме няколко направления, по които работим и ще работим дългосрочно.
Надграждаме постоянно стандартите за обслужване на клиенти, така че те да получават винаги достойното отношение, което заслужават. В момента тече и проект за промяна в офис пространствата, така че те да бъдат още по-функционално полезни и удобни както за клиентите, така и за колегите, които работят.
Разработили сме серия от обучения, ръководени от нашите бизнес треньори, със свободен достъп за придобиване на необходими ключови умения и компетенции и насочени както към клиентите ни, така и към всички нуждаещи се и желаещи всъщност. Не забравяме и подкрепата на младите учащи, с които работим сериозно през практически занятия и модули, които организираме съвместно с мрежа от престижни български университети. Тук наблюдаваме изключително силен интерес от страна на младите хора към съдържанието и опита, които споделяме с тях.
Вътрешно развиваме и надграждаме това, което предоставяме на колегите за по-добър баланс живот-работа и в подкрепа на менталното и физическото им здраве.
Разбира се, няма да спрем усилията си в посока здравеопазване. Ще продължаваме да подкрепяме значими външни инициативи. А отделно създадохме вътрешен фонд за помощ при лечение на редки и тежки заболявания за наши служители или техните деца, както и за подпомагане на колеги с репродуктивни проблеми.
Не на последно място, от години "Изи Кредит" подкрепя приоритетно масовия спорт. Ще продължим да насърчаваме по всякакъв начин регионални инициативи, които правят масовия спорт достъпен за гражданите.
- По какъв начин доброволчеството прави обществото ни по-добро?
По отношение на доброволчеството можем много да кажем. От години различните ни офиси не спират да се включват и да се самоорганизират в множество доброволчески акции. Помагаме след бедствия; почистваме паркове, реки, гори, планини, плажа; боядисваме и облагородяваме; залесяваме; помагаме в домове за хора и деца в нужда и в риск; събираме материални дарения; ремонтираме и още много. Имаме тематичен месец, по време на който се обединяваме допълнително под общата кауза на „Сила за добро“ и показваме нашите малки вътрешни акции на добро.
За да подкрепим като компания инициативността и ангажираността на нашите колеги, въведохме и допълнителен платен отпуск за деня, в който екип поема доброволческа инициатива.
Неописуемо е чувството на удовлетвореност, което ние като хора и като част от тези добри дела изпитваме. Това е нашият начин да покажем на децата ни, на бъдещото общество, че ни „пука“ за света около нас и за следата, която оставяме. Показваме и учим на добро, на отношение, на загриженост. Приобщаваме към инициативите ни и хора извън нашата "Изи Кредит" общност. Много често семействата на нашите колеги, както и техните приятели, се включват в различните инициативи, които подкрепяме и организираме.
– Как мотивирате служителите на "Изи Кредит" да се включат в благотворителни кампании?
По-скоро нямаме тази необходимост. Хората припознават своята кауза от многото, с които сме ангажирани, и действат. Но трябва да споделим, че в тези активности винаги са вземали участие мениджърите ни. Те са на първа линия с хората си и ги подкрепят. Личният пример също е подкрепян много от компанията. Също така колегите винаги са имали свободата да работят за отстраняването на местни проблеми и да избират местни активности, които ние като компания или хора можем да подкрепим. Всяка иницитатива е адресирана активно с множество комуникация по всички канали, които имаме. Ако искаме нещо да достигне до нашите хора, то винаги намираме начин да стане.
– Как се организират благотворителните кампании, за да са успешни, да има удовлетвореност от доброволческите усилия и от предоставената подкрепа?
Ключово е да имаме ясна цел и кауза, която заслужава подкрепа и е важна за израстването на обществото. Важни са посланията, с които мотивираме и ангажираме хората да се включат, както и пълната прозрачност на всяка една кампания, за да не губим никога доверието помежду си и в свършената заеднпо работа. Също влагаме страст. Когато самите ние сме силно мотивирани и отдадени на определена кауза, хората около нас виждат това и са много по-склонни да ни се доверят и да ни подкрепят.
Използваме много различни канали за комуникация, когато работим по каузи, за да достигнем до хората. Социални мрежи, вътрешните ни групи, уебсайта ни, вътрешни мейли, вестника ни, дори брошури и плакати по офисите, когато смятаме, че е необходимо.
И не на последно място, никога не забравяме да благодарим на всички за усилията им.
– Стана ли неизменна част от бизнес практиките на компаниите социалната корпоративна отговорност?
"Изи Кредит" винаги е била осъзнат и активен корпоративен гражданин, това е част от нашето ДНК. А нашето ДНК са нашите служители. Те винаги са носели в себе си добрата кауза, защото зад много голяма част от нашето кредитно финансиране стоят съдбите на хората и чрез нашата работа ние сме подпомагали разрешаването на множество трудни ситуации. Искаме да споделяме примера си и така да мотивираме още много хора да се припознаят в някоя от нашите каузи. Един вид да предадем доброто нататък. Да покажем на още много деца, че доброто го има и те трябва да се учат на него и да го правят.