С критиката, че промяната е тук, но реформата я няма парламентът одобри на първо четене законопроекта за бюджет на Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) за 2022 г. Рамката за здраве беше одобрена след над три часа дебати със 129 гласа „за“ и 90 „против“.
В бюджета е заложено, че здравноосигурителните приходи са с ръст от 697 млн. лв. спрямо 2021 г. Средствата за здравноосигурителни плащания за 2022 г. са в размер на 5,6 милиарда лв. с включените средства за медицинския персонал, което представлява увеличение с 560 млн. лв. спрямо 2021 г. От здравноосигурителните вноски сe очаква да постъпят 3,7 милиона лв. или 433 млн. лв. повече от 2021 г., а от трансфери за здравно осигуряване от централния бюджет - 2 млрд. лв., или с 263 млн. лв. повече от миналата година.
От бюджет на промяната до бюджет на измамата
От опозицията разкритикуваха, че предложеният бюджет за здраве не залага структурни реформи, които да доведат до подобряване на достъпа до медицинска помощ и качество на здравните услуги, а е бюджет на статуквото, бюджет на застоя и дори на измамата. Повече средства за здравеопазване не означава по-добро лечение и грижи, беше основната им теза. За тях структурата на бюджета е „копи пейст“ на предишния (този на ГЕРБ, бел. ред.). Как повече пари ще се претворят в по-добро здравеопазване, по-добър достъп и качество на живот, попитаха от опозицията.
На свой ред управляващите защитиха проектобюджета, посочвайки, че промяната е заложена, но тя не може да се случи изведнъж, ще става поетапно, а не с гръм и трясък. Програма има и тя ще се изпълни в заявените срокове, категорични са от управляващата коалиция, която не пропусна да отбележи, че от ГЕРБ имат лицемерно отношение, тъй като критикуват неща, за които са имали 12 години, за да бъдат направени в здравеопазването.
Без реформа на парче
Първи в дебатите взе думата Джевдет Чакъров от ДПС, който заяви, че няма да подкрепят предложения проект за бюджет и разкритикува на практика всичко, което е заложено.
Отново не е заложена никаква реформа, а напротив – ще се заложат мерки през юни с актуализацията, което е неприемливо, посочи депутатът. По думите му това е прецедент не само у нас, но и за развитите държави. „Реформи на парче не се правят, нужно е да има конкретни реформи с конкретни срокове“, заяви Чакъров. И призова за надпартиен консенсус в сектора, тъй като реформите не са по силите на едно управляващо мнозинство.
Като основен недостатък в бюджета той изтъкна, че се запазва финансовото съотношение между болнична и извънболнична помощ. „Предвидени са над 2 милиарда лева за болнична помощ, а за първична парите са едва 363 милиона лева, за специализирана помощ – едва 380 млн. лева, за направления също са малко парите – 207 милиона лева, каза той. И отправи забележки и по структурата на разходите в план сметката, която се разминава с тази в ЕС, защото основно се дава за болнична помощ – 48%, докато в ЕС са 37%. От ДПС смятат, че трябва да се намалят хоспитализациите с укрепване структурата на доболничната помощ, като се заложи и на прифилактика. Средствата за извънболнична помощ са едва 13%, докато за извънболничната помощ в ЕС се дават между 30 и 40%.
С тези заложени пари нищо различно няма да се постигне, смятат от ДПС. Не е предвидено нищо и за промяна на цените на клиничните пътеки, продължи Чакъров. При лекарствата – отново се залагат 30% от бюджета, докато в ЕС парите са до 18% от общия бюджет, и то при най-скъпите лекарства у нас в рамките на ЕС, коментира депутатът.
Висок е и процентът на доплащане от страна на пациента, допълни той и каза, че не се залагат мерки за намаляване на личните доплащания за здраве. Ние сме с най-висок процента на доплащане, здравните вноски осигуряват 52%, а 48% се доплащат от гражданите за здраве. В ЕС е от 10 до 15% доплащането. Виждат се само заявки, но не и инициатива за здравна реформа.
Спиране на кражбите в системата
Александър Симидчиев (ДБ) заяви от парламентарната трибуна, че ще подкрепят проектодокумента, защото е в съответствие с бюджетната рамка и е гарантирана финансова обезпеченост. Спиране на кражбите и злоупотребите с парите за здраве за ДБ е най-важното. НЗОК все още не работи като независима институция, което е пречка. Не се противодейства на отслабените контролни механизми, което е в ущърб на хората, посочи той.
Лъчезар Иванов (ГЕРБ) каза, че прозират доста проблеми в този бюджет. За него това не е бюджет на реформата, не създава условия за подобряване на качеството на здравеопазването, липсват конкретни политики за увеличаване на средствата и повишаване на ефективността за разходването им. Той очаква влошаване на качеството на достъпа до медицинска помощ. Няма мерки за мотивация на кадрите, няма механизъм за адекватно остойностяване на труда на медицинските специалисти, изброи Иванов.
Той не е съгласен и с това, че парите за извънболнична помощ са увеличени – те са едва 13 на сто. Дисбаланс е налице като цяло при разпределението на парите по отделните пера. Няма и механизъм за намаляване на доплащанията от пациента, което си остава огромен проблем, коментира още той. Това е бюджет на статуквото, обобщи Иванов и призова за реални действия за реална реформа в сферата на здравеопазването.
Промяна без гръм и трясък
Любомир Каримански обяви, че от „Има такъв народ“ ще подкрепят бюджета. Неговото изказване бе изцяло по финансовите параметри – той изтъкна, че увеличаването на парите за сектора означава, че е здравето на нацията е приоритет за правителството, както и планирането на капиталови инвестиции за секотра. В допълнение той поясни, че увеличението на разходите не означава подобряване на услугите със същия темп.
Подчерта, че е необходима дълбока и всеобхватна реформа в здравеопазването с оглед негативните демографски тенденции и че управляващите работят именно в тази посока. По думите му хората ще усетят поетапно промяната в медицинската грижа.
Решителни промени или „копи пейст“
Бившият здравен министър Костадин Ангелов (ГЕРБ) обяви, че няма да подкрепят предложеното, защото това бил бюджет на измамата, тъй като обещавали неща, които не са заложени в ъв финансовата рамка.
Хасан Адемов (ДПС) попита защо управляващите не представят визията си за промяна в здравната система. Бюджетът е копи пейст на предишния, заяви Адемов – продължават да съществуват регулативните стандарти и прогнозните бюджети за болниците. Предлага се нещо без управленска програма – това, което предлагате, заменяте с допълнителни пари, каза Адемов. Тези 600 млн. лева повече предлагаха и предишните управляващи, каза той от парламентарната трибуна. За него са подценени заложените приоритети.
Въпреки ръстът на разходите, няма гаранции, че българите ще имат по-добър достъп и качество на здравеопазване. Прави се плах опит за ръст на парите в извънболничната помощ – те са 250 милиона лева. Но има ли капацитет за разходването им, попита той.
От ДПС не подкрепят проекта, защото вместо предложената промяна се вижда застой – бюджет на застоя, защото няма общо със заявените намерения. Не вижда визията за промяна.
В реплика Георги Михайлов (БСП) отбеляза, че ръстът в извънболничната помощ е с над 40%. „Не може да искате за 20 дни да се направи фантастичен бюджет. Как може да се променят съотношенията драматично, като няма база“, попита той и заяви, че няма никакъв „копи пейст“. След няколко месеца ще бъдат предложени решителни промени. Този бюджет променя баланса на съотношенията, макар и не драматично, коментира той.
В емоционална реплика на Костадин Ангелов Михайлов заяви, че нищо от обещаното от ГЕРБ не е било свършено, докато те са били на власт. Депутатът от левицата посочи липсата на обещаното електронно здравеопазване, провалът с детската болница и ред други, които се виждат „в разбитото българско здравеопазване“.
Нов старт с нови реформи
От „Продължаваме промяната“ защитиха бюджета, като казаха, че това е най-правилният и възможен подход към момента. Андрей Гюров отбеляза, че грижата за здравето е основен приоритет и бюджетът показва именно този принцип на управление – средствата, които се разпределят, са на гражданите и управляващите само ги разпределят.
Той посочи, че само по себе си увеличението на парите в нереформирана сфера не гарантира по-добро здравеопазване, така че основните заложени реформи в бюджета са фокус върху превенцията и профилактиката, увеличаване дела на извънболничната помощ, допълнителни политики за стимулиране на младите хора в системата, има и множество дейности за профилактика на децата.
Управляващите работят за скоростно въвеждане на електронната здравна система и досие, защото само така ще се изсветлят порочните практики и ще се гарантира, че реформите ще вървят в правилната посока. Заделени са средства точно за тази цел. Управляващите ще дадат нов старт на тези реформи, заяви депутатът от „Продължаваме промяната“.