Цените на портокаловия сок достигнаха рекордни върхове, които се дължат на лошото време и болест в Бразилия, най-големия износител в света. Това кара производителите да проучат дали могат да използват вместо това мандарини за приготвянето на напитката, пише Financial Times.
Фючърсите върху портокаловия сок, които позволяват на играчите в бранша да се предпазят от колебания в цените, растат силно от 2022 г. насам, когато ураган, а след това и студена вълна, унищожиха декари с портокалови дръвчета във Флорида, основен производствен регион в САЩ, който се нарежда на второ място сред най-големите производители в света. Но силният ръст се ускори рязко този месец, след като перспективата за слаба реколта в Бразилия предизвика паника на пазара.
Фючърсите върху концентрирания портокалов сок, търгувани на Междуконтиненталната борса в Ню Йорк, достигнаха 4,92 долара за фунт във вторник, почти два пъти повече от цената преди една година.
„Това е криза“, казва Кийс Кулс, председател на Международната асоциация на плодовите и зеленчуковите сокове (IFU). „Никога не сме виждали нещо такова, дори при големите студове и урагани“, допълва той.
Големият недостиг засилва опасенията от ръст на цените, който ще засегне потребителите и ще промени из основи световната индустрия с портокалови сокове, отбелязват от IFU.
Обикновено производителите могат да преодолеят различията във вкусовете в различните сезони като смесват наличности от замразени портокалови сокове, които могат да издържат до две години, от миналия сезон с по-новата реколта. Но трите поредни години на намаляващо предлагане свиха запасите.
Дългосрочното решение на недостига на портокали според Кулс може да е производството на портокалов сок от мандарини, чиито дръвчета са по-устойчиви на климатичните промени в производствените области.
Единственият по-дългосрочен вариант, „без да засегнем естествения вкус и имидж на продукта“, може да е „използването на различни видове плодове“, отбелязва Кулс.
Индустрията вече експериментира. В Япония, която обичайно внася 90% от портокаловия си сок предимно от плодове, отгледани в Бразилия, кризата с предлагането е задълбочена от слабата йена, която повишава още повече цените на вноса. Seven & i Holdings, собственик на веригата супермаркети 7-Eleven, се обръща към местното предлагане на мандарини, като пусна сок от мандарини и портокали.
IFU обмисля да започне регулаторния процес, който да позволи напитката да съдържа цитрусови плодове, различни от портокалите, казва Кулс. Това ще изисква законодателна промяна, на първо място в кодекса на храните Codex Alimentarius, създаден от органи на ООН, а после и на национално ниво като разпоредбите на Агенцията по храните и лекарствата в САЩ.
Причините за сегашното свиване на предлагането могат да бъдат открити още отпреди 20 години, когато позеленяването на цитрусите – нелечимо заболяване, разпространявано от пиещите сок листни бълхи, които правят плодовете на дърветата по-горчиви, преди да ги унищожат напълно, е засечена за първи път в САЩ.
До 2008 г. тя се разпространи във Флорида, която в исторически план съставлява над 80% от предлагането в САЩ. Преди две десетилетия Флорида произвеждаше около 240 млн. кутии портокалов сок годишно, казва Кулс. Днес производството, задълбочено от изменението на климата, е намаляло до едва 17 млн.
Бразилия се намеси, за да компенсира недостига, но сега страната, която е двигател на земеделието в Южна Америка, също започва да изпитва затруднения. Тази година производството е спаднало с една четвърт до 232 млн. кутии портокалов сок, сочат данни на организацията на производителите на цитрусови плодове Fundecitrus.
Портокаловите гори в Бразилия са засегнати от по-високите от обичайното температури и по-оскъдните дъждове, казва Андрес Падила, анализатор в Rabobank. Под една трета от фермите са напоявани и дори те „са затруднени“, допълва той.
Rabobank счита, че близо 40% от портокаловите гори в основния производствен регион в югоизточната част на страната са заразени с позеленяване на цитрусите.
Заболяването кара портокалите и да падат по-рано, което означава, че фермерите прибират реколтата по-рано от обикновено, а това отново засяга „вкусовите качества“, казва Падила и допълва, че това „създава предизвикателства за индустрията с портокалови сокове“.
Единственият начин за лекуване на заболяването е изкореняване на дървото, „което фермерите не обичат да правят, тъй като все още има портокали“, казва Кулс. „Но добивът е лош и качеството на плода също е лошо“, допълва той.
Ръководители на индустрията казват, че потребителите вероятно ще усещат последиците с години. Много производители вече прехвърлят нарасналите си разходи на потребителите.
В същото време търсенето от потребителите не показва признаци на успокояване. Преди коронавирусната пандемия някои американци се бяха отказали от портокаловия сок, смутени от съдържанието му на захар, и се преориентираха към добавки, за да получат дневната си доза витамин С, казва Джак Сковил, брокер в компанията Price Futures Group в Чикаго. Но „по време на Covid много хора откриха отново сока“, допълва той.