Тепърва ще се изясняват ефектите от инициативата "Достъпно за вас" на Министерство на икономиката върху производителите, но при млечните продукти той едва ли ще е особено голям, тъй като през последните пет години над 80% от продажбите минават през промоции и намаления. Хранителната индустрия е притеснена много повече от въвеждането на нови правила за проследяването на движението на хранителни стоки в ЕС, което ще натовари производителите с големи и неприсъщи за тях отговорности и ги заплашва с големи глоби. Това мнение изрази в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria Симеон Присадашки, зам.-председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България.
"Най-голямото предизвикателство са новите изисквания за търговия, свързани с движението на стоки с висок фискален риск. След 1 януари всяко едно движение на хранителни продукти с фискален риск, преди тяхното транспортиране, трябва да бъдат обявени в системата на НАП. Ние сме много притеснени, мисля, че няма да заработи. Това е една идея, която се вкарва в движение в практиката. Те искат от 1 януари, тя да заработи – ние мислим ще стане пълна анархия и блокаж в системата", коментира той.
Симеон Присадашки обясни, че изискването е още преди дадена стока да потегли към търговеца, производителят да даде информация на НАП за количества – на кой оператор, в колко часа и къде ще бъде предадена стоката, с пълна идентификация и на транспортното средство.
„Производителите също така се задължават да следят дали техните клиенти имат задължения към НАП над 5 хиляди лева“, уточни той и обясни, че ако клиент има задължения, отговорността се носи от производителите, че са продали стока.
Присадашки е категоричен, че се прави експеримент с движението на тези стоки в ЕС. Той е убеден, че схемата няма как да заработи от 1 януари. „За стоки към ЕС има изискване да се дава час на преминаване на границата на даден транспорт, което е невъзможно предвид забавянията по българските граници“, даде друг пример зам.-председателят на Асоциацията на млекопреработвателите в България.
Той посочи, че наредбата се отнася за всички сектори от хранителната индустрия и санкциите за неспазване са в пъти цената на стоката. По думите му производителите ще настояват за поне шест месеца отлагане, тъй като системата се затруднява и при сегашното ниво на подаване на информация.
Що се отнася до кампанията "Достъпно за вас", която стартира в големите търговски вериги, Присадашки смята, че заради конкуренцията не може да се очаква предварително завишаване на цените преди намаленията. „Пазарът в момента е по-стабилен от миналата година, като се наблюдава лек естествен ръст на сезонна основа, но няма да има драстичните ценови аномалии в близките месеци“, прогнозира той.
Има ли риск от нарушаване на конкуренцията при българските производители? С колко варират надценките на търговските вериги? Как се развива процедурата със защитените наименования на български млечни продукти? Как войната в Украйна се отрази на млекопреработвателния бранш може да разберете, ако гледате видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.