"Качество на достъпни цени ще се направи с диалог с бизнеса. Единият вариант е да стъпим върху пазарните механизми, вторият е пряка намеса в икономиката, както направиха Румъния и Гърция. Разговорите вървят позитивно. Имаме заявки за групи супермаркети различни категории в хранителните продукти да се включат в инициативата", съобщи пред Bulgaria ON AIR зам.-министърът на икономиката Ивайло Шотев.
Той уточни, че се дава възможност на бизнеса да се включи както сметне за възможно. Инициативата не е за 15 отделни стоки, а за 7 групи, сред които млечни, зърнени, месни.
Инициативата на държавата
"В големите търговски вериги ще има информационно табло, в което ще пише кой продукт в коя седмица ще бъде намален. Целта е веригите да дават най-добрите възможни цени за тази седмица. Всяка верига ще има достъп до малката потребителска кошница. Информацията, подавана от веригите към Министерството на икономиката, ще бъде качена на сайта, там българският потребител ще види къде са най-достъпните цени", уточни зам.-министърът. Шотев е убеден, че конкуренцията ще осигури на потребителите достъп до най-добрите цени. По думите му тази инициатива ще допринесе и за намаляване на инфлацията.
"България е отвъд топ 10 на държавите с най-ниска инфлация. Инфлацията е рак за обществото. Една от основните причини за формирането на правителството беше влизане в еврозоната и Шенген. Към този момент не стигаме необходимите нива на инфлация, една такава инициатива би допринесла за понижаването ѝ", очаква Шотев.
Контролът върху търговците
Богомил Николов, изпълнителен директор на Асоциация "Активни потребители", смята, че проблемът с цените не е икономически, а социален.
"Ако имаме икономически проблем, той не е управленски, а конкурентен. С него трябва да се занимава Комисията за защита на конкуренцията и да увери, че няма различни непозволени практики и съглашения на пазара. Оттам нататък оставяме пазара на мира и търсим социална политика, която подпомага хората в най-неравностойно положение“, е мнението на експерта, изказано пред БНТ.
По думите му, продуктите не са поскъпнали чак толкова много, колкото потребителят усеща.
„Лекуват се симптомите, не причините, подчерта той по повод инициативата на държавата за евтини продукти“, потвърди Николов и предупреди, че тази мярка може да доведе до фалити на малките магазини.
Реакцията на производителите
Димитър Зоров, председател на Асоциацията на млекопреработвателите в България, заяви, че досега никой от икономическото министерство не се е срещал с производителите, за да обясни какво трябва да се направи, да се оценят плюсовете и минусите на мярката.
"Това е едно добро начинание, поне хубаво звучи. Единствената възможност за реализация е, че от морална гледна точка търговците трябва по някакъв начин да намалят своите надценки“, смята представителят на млекопреработвателите.
Зоров се надява да има намаление на цените, но то да не е за сметка на „най-ощетяваната част от тази верига – млекопреработвателната“. И добави, че там ситуацията е катастрофална и всички ферми с над 150 животни са принудени да ги колят.
Той не спести критиката си към Министерството на земеделието и настоя ведомството да вземе мерки, за да се осигури производствената сигурност. „Всички министерства трябва да координират действията си и да се предвиди подпомагане на земеделците, за да паднат цените. „Не трябва да гоним краткотрайните пожарникарски ефекти“, настоя Зоров и даде за пример субсидиите, предвидени от европейската общооселскостопанска политика.
Ще има ли мерки срещу намаляващото селскостопанско производство в България? Как държавата ще следи как се изпълняват мерките и как ще се отчитат търговските вериги? Ще се възползват ли всички потребители от намалените стоки? Ще се включат ли в инициативата стоки с по-ниски цени извън малката потребителска кошница?
Гледайте още видеа в сайта на Bulgaria ON AIR.