Румънските пристанищни оператори в черноморския пристанищен град Констанца инвестират в разширяването на капацитета си за обработка на зърнени товари в момент, когато Украйна увеличава износа през съседната си страни, съобщи мениджърът на оператора Comvex, цитиран от Ройтерс.
Украйна е една от най-големите страни износителки на зърно в света, а след началото на руското нашествие миналата година Констанца се превръща в най-големия алтернативен маршрут за износ на Киев, като зърното пристига по суша, с влакове или кораби през Дунав.
Румънското правителство съобщи, че цели да удвои месечния си капацитет за транзит на украинско зърно през пристанището му в Констанца до 4 млн. метрични тона в идните месеци спрямо на практика нула преди началото на войната на Русия.
През август близо 2,7 млн. тона украинско зърно са преминали през Констанца, съобщи ръководителят на Comvex Виорел Панаит в интервю за Ройтерс.
От юли, когато излезе от сделката, която вдигаше фактическата руска блокада на черноморските пристанища на Украйна, Москва многократно нанесе удари срещу украински речни пристанища на отсрещния бряг на Дунав за Румъния, която е страна членка на ЕС и НАТО.
„Не можете да разчитате на едно средство за транспортиране, защото това ви прави уязвими, както видяхме след нападенията срещу украинските пристанища на Дунав“, отбеляза Панаит. „Нужен ви е транспорт с камиони, влакове и кораби, които да се допълват“, каза още той.
Comvex, която удвои капацитета си за разтоварване на кораби миналата година и сега е в процес на увеличаване на капацитета си за складиране на зърно с 25% до 250 хил. тона, работи за повишаване на скоростта за обработка на влаковете, съобщи Панаит.
Тя си партнира с железопътния оператор Grup Feroviar Roman (GFR) по нова система за повторно товарене на влаковете на украинско-румънския граничен пункт Вадул Сирет-Дорнещи.
Панаит каза, че системата, която ще започне работа до средата на октомври, ще позволи на Comvex да обработва допълнителни 120 хил. тона зърно на месец. Операторът ще прибави и втора автоматизирана система за контрол на качеството, удвоявайки капацитета си за обработване на влаковете.
Comvex обмисля също план за разтоварване на зърно от влакове на кораби на молдовския мост Джурджулещ.
Логистичен капацитет
Групата за логистични товари TTS, която обработва земеделски стоки, полезни изкопаеми и химикали на река Дунав, финализира по-рано тази година придобиването на оператора на тежки товари Decirom, чиято дейност е съсредоточена на пристанището в Констанца.
Директорът на отдела за отношенията с инвеститори на TTS Габриел Течера заяви по-рано тази седмица, че групата, която има бюджет за инвестиции на стойност 80 млн. евро през 2023 г., е добавила два плаващи крана към дейностите си в началото на септември.
Пристанищният оператор SOCEP S.A. съобщи, че е платил 10 млн. евро за ново оборудване на зърнения си силоз за корабен товарач.
Панаит, който е и президент на Асоциацията на пристанищния бизнес в Констанца, отбеляза, че някои пристанищни оператори използват дигитална система, която намалява изискваното време за обработка на митнически документи до 30 минути спрямо до 48 часа.
„Бих казал, че над половината от 13-те зърнени оператора на пристанището вече имат разрешение или са в процес да се сдобият с нея“, допълни той.
Източник на правителството заяви пред Ройтерс, че сега Констанца има логистичен капацитет от 40 млн. тона зърно на година, много повече от годишния ѝ рекорд от 25 млн. тона, поставен през 2021 г.