Казахстан обмисля доставките на петрола си през петролопровода "Баку - Супса", става ясно от коментар на министъра на енергетиката Алмассадам Сткалиев, цитиран от азрбайджанското издание Trend. "Вече имаме подписано споразумение за доставки на петрол от Казахстан през петролопровода "Беку - Тбилиси - Джейхан", както и обсъждаме възможността за доставки през "Баку - Супса", отбеляза той.
Почти 80% от износа на петрол от Казахстан минава през територията на Русия - основно през Каспийският тръбопроводен консорциум до петролния терминал на пристанището в Новоросийск. Често петролът на Казахстан се продаваше под бренда "Уралс", тъй като характеристиките са близки.
След началото на войната в Украйна обаче Казахстан започна да се отдръпва от Русия и през миналия юни регистрира собствена марка петрол - KEBCO (Kazakhstan Export Blend Crude Oil). По този начин в Алмати се надяват и да избегнат нежеланието на клиентите да купуват техния петрол, за да не ги свърже това с Русия и да донесе санкции. С промяната износът се удвои и 70% от казахстанския петрол се продават в Италия и Румъния, посочва S&P Global.
Според анализатори петрол от Казахстан може да бъде използван без проблем и в рафинерията "Нефтохим" в Бургас. Така ще бъде избегнато рестартирането на скъпата идея за петролопровод между Бургас и Александруполис - този път в посока от Гърция към България.
След като смени името на петрола си, Алмати започна да търси алтернативи, за да избегне и редица ограничения на износа, налагани от Русия през миналата година.
От април 2023 г. Казахстан започна да изнася петрол през "Баку - Тбилиси - Джейлан", използвайки танкери за преноса на петрола през Каспийско море. Според изчисленията на Азербайджан капацитетът за износ по това трасе е 1,5 млн. тона годишно - нищожно количества спрямо малко над 52 млн. тона през Новоросийск през 2022 г.
Не е ясно какви количества може да се пренасят през "Баку - Супса", тоест през терминала на Грузия в Черно море, в който основни акционери са британската BP (30%) и азербайджанската Socar (25%).
Диверсификация на маршрута и купувачите за Казахстан е и договорът с Германия, по силата на който през тази година трябва да бъдат доставени 1,2 млн. тона петрол. Трасето на доставките е познатият петролопровод "Дружба". Германия се отказа от покупката на руски петрол, въпреки че има тази възможност - доставките през тръбопроводи са изключени от петролното ембраго, за да бъдат защитени Унгария, Чехия и Словакия. България пък получи дерогация от ограничените доставки през морски терминали.
Възможен нов пазар на Казахстан е Китай, пише S&P Global. В момента страната изнася около 20 хил. барела на ден, но има потенциал да насочи към тази дестинация до 400 хил. барела на ден, тоест към 20 млн. тона годишно.
В момента Казахстан добива петрол под квотата, определена му в ОПЕК+.