fallback

Рециклирането може да спести до 40% от новите инвестиции в добив на ключови суровини

Рециклирането на батериите от електромобилите може да покрие 20-30% от потреблението на литий, никел и кобалт към 2050 г.

18:27 | 18.11.24 г.

Рециклирането може да спести между 25% (за литий и никел) до 40% за (мед и кобалт) от новите инвестиции в добив на ключови суровини, става ясно от първия анализ на Международната агенция за енергетика (МАЕ), посветен на критичните за развитието на иновациите и енергийния преход минерали. Изчисленията сочат, че за постигане на въглеродна неутралност до 2050 година новите инвестиции в мините трябва да достигнат 800 млрд. долара. Ако бъдат засилени процесите по рециклиране, тези разходи ще са със средно 30% по-малко, тоест не трябва да бъде мобилизано още финансиране.

Въпреки усилията на властите обаче рециклирането е още много далеч от желаните цели и дори делът на рециклираните метали намалява - например при медта съотношението е от 37% през 2015 година до 33% през 2023 година.

При никела спадът е още по-видим - от 33% през 2015 година до 26% през 2023 година.

Единственото изключение е алуминият, за който обаче има добре разработени програми за управление на отпадъците и рецикиране. При него делът на използваните рециклирани метали се увеличава от 32% до 35% за разгледания период.

МАЕ обаче отбелязва съществена промяна и значително увеличение при рециклирането на батериите на електромобилите. Данните сочат, че делът на рециклираните никел и кобалт се повишава с 40%, а на медта - 20%, но тук базата е много ниска, признават от агенцията.

Като цяло пазарът на рециклирание метали от автомобилните батерии се увеличава 11 пъти от 2015 година до 2023 година, като половината от този ръст е регистриран през последните три години, тоест след 2020 година.

За съжаление, батериите на електромобилите все още не се рециклират масово, но при правилните политики и подкрепа, тази дейност има много голям потенциал, допълват още анализаторите.

От друга страна МАЕ отбелязват, че през последните години има пренасочване на използваните метали в батериите - от кобалт към литий, а литият е по-евтин и няма стимули за рециклиране. Но според анализаторите при подходящи политики може не само да намалеят отпадъците, но и да бъде ограничена новата минна дейност, което е в съзвучие и с усилията за намаляване на ефектите от климатичните промени. Всяка година от минната дейност се генерират към 100 млрд. тона отпадъци, а очакванията са, че тези количества ще се увеличават с 90% към 2030 година спрямо нивата през 2020 година.

Рециклирането на батериите от електромобилите може да покрие 20-30% от потреблението на литий, никел и кобалт към 2050 година.

Има значетелен неизползван потенциал и при рециклирането на електронните отпадъци, сочи още МАЕ. По данни на агенцията само една четвърт от електронния отпадък, генериран през 2022 година, е събран или рецикиран адекватно. От металите, събрани от е-отпадъците на стойност 90 млрд. долара, за повторна употреба са използвани само метали на стойност 28 млрд. долара.

Агенцията обръща внимание и на малкия процент рециклирани редки метали (под 5%). Според оценката обаче това може да се промени заради увеличаването на потреблението на стоки, в които се използват тези метали, включително и двигателите на електромобилите.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:27 | 18.11.24 г.
fallback
Още от Екология и ESG виж още