Значителна част (44%) от българските фирми стават по-устойчиви заради законовите регулации и изисквания за ESG* политики и активности, а 36% – заради потребностите и желанията на клиентите. Това показват резлтатите от пътвото голямо проучване по темата за корпоративната устойчивост, проведено от EY Bulgaria („Ърнст и Янг България“).
Убежденията и традициите в управлението на фирмите са водещ мотив за 34% от анкетираните компании. Влияние върху преминаването към устойчивост оказват и конкурентният натиск (32%), изискванията от доставчици и партньори (32%), изискванията на инвеститори (31%) и изискванията на компанията майка (26%) при фирмите, които са част от международни корпорации.
За над една трета от българските компании (35%) устойчивостта е важна част от корпоративната стратегия, а 32% я приемат като добра възможност да се отличат от конкуренцията. 31% смятат, че е съществена част от бизнес модела им, а за 27% ESG активностите помагат да се избегне репутационен риск.
Само 2 на сто не планират устойчиви стратегии
Темата за устойчивостта е частично заложена в стратегията на фирмата при 37% от анкетираните, а една трета дори напълно са я включили. Една четвърт от компаниите планират това да се случи в рамките на следващите две години. Едва 2% от фирмите нямат планове за ESG дейности. Същевременно 63% от бизнеса декларира, че в екипа си имат отговорник в областта на устойчивостта.
Фокус върху социалното, а не върху екологичното
Ако регулациите наблягат най-вече на екологичния аспект на устойчивостта, за българските компании социалната област е водеща. 93% слагат на първо място усилията, които полагат за насърчаване на дългосрочните трудови отношения, 91% спазват принципа за равнопоставеност на половете сред служителите си, а 87% осигуряват обучения и допълнителна квалификация на екипа си.
По отношение на екологичните активности, водеща е оптимизацията на електроенергия. 74% от анкетираните са работят по намаляване потреблението на енергия, осигуряването на собствени енергийни източници или използването на възобновяема енергия. 69% от фирмите залагат на насърчаване на кръговата икономика, а 65% – на намаляването на отпадъците.
Във връзка с управления аспект от ESG изискванията българският бизнес работи най-вече за повишаване на качеството и безопасността на произвежданите или предлаганите продукти (84%). За 80 на сто на преден план е борбата с корупцията, а за 72% – активното включване и съобразяване с изискванията на заинтересованите страни – партньори, доставчици, НПО и др.
Актуална тема за бизнеса е и изготвянето на доклади за устойчивост, като над половината от участниците в анкетата попадат в изискванията на Директивата за корпоративно отчитане на устойчивостта на ЕС (CSRD). През август и българският парламент прие промени в Закона за счетоводството, които задължават не само големите, но и малките и средни предприятия да изготвят отчети за устойчивостта си.
Най-трудно за фирмите се оказва събирането на данни (73%), а много от компаниите се затрудняват с отделянето на необходимите ресурси и време за изготвяне на нефинансов доклад (65%). А поравно – 45% казва, че срещат трудности в етапа на подготовка, включването на заинтересованите страни и комуникацията.
В изследването, проведено между 23 септември и 25 октомври 2024 г., са участвали 60 компании, повечето от които с над 500 служители и част от тях – с над 200 млн. евро оборот. Сред анкетираните най-голям брой са били представителите на търговията, производството на стоки и телекомуникациите, а 60% от тях са част от международни компании, при които има изискване за устойчивост.
*ESG – Environmental, social, and governance (екологично, социално и корпоративно управление).