След като бяха обсъдени регулациите на българския пазар на електроенергия, неговата постепенна либерализация, производството на възобновяема енергия и технологиите за енергийна ефективност, в четвъртия панел от събитието Energy of Tomorrow на Investor.bg участниците обсъдиха заедно с модератора доц. Марина Стефанова актуалните ESG политики и регулации, както и различните бизнес стратегии в тази връзка, акцентирайки върху добрите практики и усилията на корпоративните ръководства да засилят ангажимента си относно устойчивостта.
Според Бойко Таков, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средните предприятия (ИАНМСП), затруднението пред компаниите по отношение на ESG идва от факта, че ще има промени в настъпващите нормативни изисквания по повод отчитането на споменатите стратегии. От 2028 г. то ще стане задължително за малките и средни предприятия (MСП).
Таков добави, че оперативните програми имат огромни ресурси в помощ на предприятията. Съществуват и процедури и ресурси за компаниите, които да посрещат тези нужди и тенденции.
Той наблегна на работата на ИАНМСП по Националния иновационен фонд. Технологичните решения в бизнеса не костват огромни ресурси, защото чрез оперативните програми средствата много бързо се възстановяват.
Таков акцентира на усилената работа за изработване на платформа, която да улесни компаниите в тяхната ориентация по отношения корпоративния им профил в рамките въвеждането на ESG стратегиите. Предприятията от много време са задължени да спазват посочените мерки и ангажименти, за да заемат своето подобаващо място на външните пазари, а не да отпаднат от икономическия живот.
„Всичко зависи от компаниите – ресурси има, капацитет има“, категоричен е Таков.
В дискусията се включи и Петя Манастирска, мениджър "Устойчиво развитие и качество в "Девин ЕАД, изтъквайки постиженията на своята компания по отношение на ESG критериите.
Тя е категорична, че подобни ангажименти зависят изцяло от ръководството на дадена компания. В България от 2017 г. „Девин“ активно работи по изграждането и разработването на ESG политика.
Според нея декарбонизацията стои в основата на тази политика, въпреки че не е единственият критерий.
„Всяка една компания трябва да знае какво генерира като емисии и да предприеме действия за намаляване на въглеродния си отпечатък“, подчерта Манастирска. Всяка година „Девин“ развива капиталови проекти за намаляване разходите на електроенергия, добави тя.
По думите ѝ от 2019 г. компанията купува 100% зелена енергия, разчитайки на гаранции за произход, които се признават, когато дружеството кандидатства на международно ниво за различни партньорски проекти.
„От 2019 г. проучваме възможността за изграждане на собствени мощности за производство на възобновяема енергия. Тъй като за момента не е възможно да направим това поради размера на нашите обекти, преминахме към покупка на зелена енергия и сключихме дългосрочни договори с производители на такава“, изтъкна Манастирска и добави: „Не изключваме възможността за собствени инсталации за производство на зелена енергия, но това ще стане в момент, когато е възможно осъществяването им“.
Според Катерина Кирова-Миланова, мениджър "Корпоративни комуникации и устойчиво развитие в „Загорка“ АД, това, което отличава компанията от останалите е, че още преди ESG разпоредбите нейната компания майка, Heineken, започва още през 2015 г. да проследява своите емисии.
„За 2023 г. сме 100% зелени“, посочи Кирова-Миланова.
Тя посочи, че емисиите от Обхват 3 представляват сериозно предизвикателство, тъй като много партньори на компанията са замесени тук. „Избираме партньорите си по начин, по който те да припознават в нас своите цели и амбиции“, изтъкна тя.
В разговора се включи и Гергана Георгиева, мениджър "Корпоративни комуникации в MFG, която сподели, че въглеродният отпечатък в нейната компания е свързан основно с офисите, които служителите ѝ използват. „Основното предизвикателство пред нас в тази връзка е да намерим помещения и сгради, които да бъдат енергийно ефективни. Така се роди и идеята да изградим собствена сграда с висок клас на енергийна ефективност“, допълни Георгиева.
По линия на рекламната ни комуникация тя заяви, че тук също се генерира значителен ресурс – както дигитален, така и офлайн – като MFG инвестира в това да създава такова съдържание, което да достига таргет групите без да създава излишен трафик.
„Всяка компания трябва да знае къде се намира и как може да допринесе за общото ни развитие“, категорична е Георгиева.
Генерален партньор на Energy of Tomorrow е ACT. Основни партньори са КЕР ТОКИ ПАУЪР, Електрохолд, SUNOTEC, Аурубис България, А1 България, Главболгарстрой и Shelly Group.
Събитието се организира с подкрепата на Индустриален Холдинг България, МЕТ Енерджи Трейдинг България, АмонРа Енерджи АД, „Рашев и Ко“, Електроенергийния системен оператор, Евклипс Енерджи, Devin, LATE CAFÉ & ROASTERY, Винарна Ловико Сухиндол, White Bite Catering и J Point Group.
Институционални партньори са Българската стартъп асоциация (BESCO), Българска финтех асоциация, Френско-българската търговска и индустриална камара, Българската асоциация по информационни технологии (БАИТ) и Висшето училище по застраховане и финанси (ВУЗФ).
Медийни партньори на Energy of Tomorrow са Bloomberg TV Bulgaria, Dnes.bg, сп. BusinessGlobal, Money.bg и HiComm.