IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Никой не иска да плаща за зеления преход

Промените изискват огромни капиталови разходи днес, за да бъде намалено използването на изкопоемите горива в бъдеще

21:43 | 01.12.23 г. 17
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

В дългосрочен план икономическото благосъстояние ще бъде по-високо, ако ефектите от климатичните промени бъдат смекчени. Но това изглежда все още далечна перспектива, за която някой трябва да плати, пише The Wall Street Journal. Тази година акционерите на големите компании и потребителите решиха, че няма да са те.

Изданието посочва намаления интерес към проекти за възобновяеми енергийни източници в САЩ през последните месеци, което кара инвеститори да замразяват работата по тях. Дори и търсенето на електромобили не е каквото беше очаквано и Ford, чиято капитализация прескочи 100 млрд. долара, когато пусна електрическите си модели, сега се съсредоточи в обратно изкупуване на акциите си. Пазарната капитализация на автомобилния гигант падна до 42 млрд. долара, посочва WSJ.

Преходът изисква огромни капиталови разходи днес, за да замени потреблението на изкопаеми горива в бъдеще.

Според изчисленията на икономиста Жан Пизани-Фери, който е част от мозъчния тръст Bruegel, едно средно френско семейство би платило 44% от своя годишен доход за термопомпа и 120% от дохода си за електромобил. Но в краткосрочен план то не би спечелило нищо - тези нови придобивки вършат същата работа за домакинствата, както и тези, използващи изкопаеми горива.

Нещо повече - ако отпаднат данъчни отстъпки за тези инвестиции, то семейството всъщност ще се окаже в по-лошо финансово състояние.

Пизани-Фери е категоричен, че би било "невероятно лекомислено" да се отхвърля спешната нужда от действия относно измененията на климата. Но в същото време не трябва да се твърди, че трансформацията няма да има допълнителна цена. В Европа политическата цена е вече видима - от протестите на "жълтите жилетки" във Франция през 2018 година до изборите в Нидерландия, които спечели Партията на свободата, прокламираща и отказ от всякакви регулации за климата.

В САЩ президентът Джо Байдън планира потребителите да не плащат цената на зеления преход и предложи Закона за ограничаване на инфлацията (IRA). Чрез този законодателен акт се насърчават електрическата мобилност, възобновяемата енергия, производството на водород и други технологии с нулеви емисии, като според изчисленията стимулите са в обем на 1 трилион долара.

Субсидиите играят жизненоважна роля за зеления преход - докато чистите технологии станат конкуретни на изкопаемите горива.Законът на Байдън обаче има някои допълнителни изисквания, които ограничават ефективността му по отношение на климата - изискването за местно производство, например, пише още WSJ. Изданието отбелязва, че текстовете са базирани на времената отпреди пандемията от коронавируса, когато ниските лихви насърчаваха инвестициите в зелената енергия.

Преди 2021 година разходите за изграждане на соларни и вятърни паркове намалваха непрекъснато. След пандемията обаче те отново се повишават заради различни фактори - високите лихви, нарушените доставки и т.н. Оказа се, че оскъпяването на кредитите се отразява по-зле на зелените проекти, отколкото на природния газ и инвеститори започват за отказват проектите си - най-видимо е това за офшорните вятърни паркове в крайбрежието на САЩ.

Финасови проблеми изпитват и производителите на електромобили в САЩ. Засега единствено Tesla успява да докаже, че тази дейност е печеливша и и обра готовите да сепримирят с проблемите и цената потребители. За останалите обаче покупката на електромобил не си заслужава, дори и на фона на субсидиите.

Разбира се, Вашингтон предлага финансови стимули, но за да бъде зеленият преход успешен, означава, че всички заводи за електромобили и батерии са на печалба, но производителите все още губят пари от всеки продаден електромобил.

Зеленият преход си остава от ключово значение по отношение на климатичните промени, но и много труден за осъщестяване, докато не се намери желаещ да плати цената, пише в заключение The Wall Street Journal.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:39 | 01.12.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Екология и ESG виж още

Коментари

7
rate up comment 5 rate down comment 13
zelka007
преди 11 месеца
До: Momchil_Matev ... знаеш ли , не бих писал бедняци ... бих ползвал хора с ниски доходи ... те не плащат нищо от енергийният преход !! защото имат имат субсидирано минимално потребление от около 3кВтч , в по-северните държави и отопление , имат почти безплатни карти за градски транспорт , имат субсидирани храни ... :))) ... те не плащат нищо !! а всички им плащаме съществуването ... на тях няма !! какво !! да им вземеш !! ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 10 rate down comment 2
evlogi
преди 11 месеца
Ето цитат от доклада на цитирания в статията Жан Пиер Физани:By putting a pricefinancial or impliciton a free resource (the climate), the transition increases production costs, with no guarantee that the reduction in energy costs will eventually offset them, while the investments it calls for do not increase productive capacity but must nevertheless be financed. Физани работи в Bruegel и докладът е поръчан от френският премиер и е рядко разумно четиво по темата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 16 rate down comment 2
Momchil_Matev
преди 11 месеца
До: zelka007Лично аз смятам, че си прав, но въпросът е, че масовост преди 2100 няма изгледи да се постигне. Пък те нека си напъват да си затварят рафинериите, ТЕЦ-овете и т.н.Защото това не може да го направи един човек или една държава. А корпорациите и съответно политиците искат пак бедняците да платят масрафа.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 5 rate down comment 24
zelka007
преди 11 месеца
хех , кисело ли е грозденцето друзя антиваксъре-газовици ... :))) ... който си е купил електричка повече нема да вземе пушлявеща печка !! който си е инсталирал фотоволтаици нема как да го върнете в мрежата пак да плаща солидарно с вас !! който си е инсталирал термопомпа повече нема да помирише нафффта или палети !! рафинериите ги затварят , а не отварят нови . ТЕЦовете ги събарят , а не строят нови ... големите автомобилни концерни си разпуснаха проектантските отдели за ДВГ , тая приключи вече !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 19 rate down comment 2
Momchil_Matev
преди 11 месеца
Неее. Въпросът е, че някои искат да правят пари от зеления преход, както са правили от горива и друга енергия преди. Да не им секне кранчето. А в това време държавата вижда това като възможност за нов вид такси и данъци. Но и тя не иска да инвестира.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 19 rate down comment 8
cyclop
преди 11 месеца
Никой не иска да се остави да го оберат заради измамата Зелен Хайвер срещу Клаймътченч
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 30 rate down comment 10
mvr0306
преди 11 месеца
Добър ден! Статията казва всеизвестни неща. Не само че зеления преход е ужасно скъп, ами и всъщност няма подходящи технологии които да заменят съществуващите. Проблема е че всъщност не можем да излъжем законите на физиката и химията, колкото и пари да изливаме. Някой трябва ясно да го каже.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още