IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Megavselena.bg

Никой не иска да плаща за зеления преход

Промените изискват огромни капиталови разходи днес, за да бъде намалено използването на изкопоемите горива в бъдеще

21:43 | 01.12.23 г. 17
Автор - снимка
Създател
Снимка: Bloomberg LP
Снимка: Bloomberg LP

В дългосрочен план икономическото благосъстояние ще бъде по-високо, ако ефектите от климатичните промени бъдат смекчени. Но това изглежда все още далечна перспектива, за която някой трябва да плати, пише The Wall Street Journal. Тази година акционерите на големите компании и потребителите решиха, че няма да са те.

Изданието посочва намаления интерес към проекти за възобновяеми енергийни източници в САЩ през последните месеци, което кара инвеститори да замразяват работата по тях. Дори и търсенето на електромобили не е каквото беше очаквано и Ford, чиято капитализация прескочи 100 млрд. долара, когато пусна електрическите си модели, сега се съсредоточи в обратно изкупуване на акциите си. Пазарната капитализация на автомобилния гигант падна до 42 млрд. долара, посочва WSJ.

Преходът изисква огромни капиталови разходи днес, за да замени потреблението на изкопаеми горива в бъдеще.

Според изчисленията на икономиста Жан Пизани-Фери, който е част от мозъчния тръст Bruegel, едно средно френско семейство би платило 44% от своя годишен доход за термопомпа и 120% от дохода си за електромобил. Но в краткосрочен план то не би спечелило нищо - тези нови придобивки вършат същата работа за домакинствата, както и тези, използващи изкопаеми горива.

Нещо повече - ако отпаднат данъчни отстъпки за тези инвестиции, то семейството всъщност ще се окаже в по-лошо финансово състояние.

Пизани-Фери е категоричен, че би било "невероятно лекомислено" да се отхвърля спешната нужда от действия относно измененията на климата. Но в същото време не трябва да се твърди, че трансформацията няма да има допълнителна цена. В Европа политическата цена е вече видима - от протестите на "жълтите жилетки" във Франция през 2018 година до изборите в Нидерландия, които спечели Партията на свободата, прокламираща и отказ от всякакви регулации за климата.

В САЩ президентът Джо Байдън планира потребителите да не плащат цената на зеления преход и предложи Закона за ограничаване на инфлацията (IRA). Чрез този законодателен акт се насърчават електрическата мобилност, възобновяемата енергия, производството на водород и други технологии с нулеви емисии, като според изчисленията стимулите са в обем на 1 трилион долара.

Субсидиите играят жизненоважна роля за зеления преход - докато чистите технологии станат конкуретни на изкопаемите горива.Законът на Байдън обаче има някои допълнителни изисквания, които ограничават ефективността му по отношение на климата - изискването за местно производство, например, пише още WSJ. Изданието отбелязва, че текстовете са базирани на времената отпреди пандемията от коронавируса, когато ниските лихви насърчаваха инвестициите в зелената енергия.

Преди 2021 година разходите за изграждане на соларни и вятърни паркове намалваха непрекъснато. След пандемията обаче те отново се повишават заради различни фактори - високите лихви, нарушените доставки и т.н. Оказа се, че оскъпяването на кредитите се отразява по-зле на зелените проекти, отколкото на природния газ и инвеститори започват за отказват проектите си - най-видимо е това за офшорните вятърни паркове в крайбрежието на САЩ.

Финасови проблеми изпитват и производителите на електромобили в САЩ. Засега единствено Tesla успява да докаже, че тази дейност е печеливша и и обра готовите да сепримирят с проблемите и цената потребители. За останалите обаче покупката на електромобил не си заслужава, дори и на фона на субсидиите.

Разбира се, Вашингтон предлага финансови стимули, но за да бъде зеленият преход успешен, означава, че всички заводи за електромобили и батерии са на печалба, но производителите все още губят пари от всеки продаден електромобил.

Зеленият преход си остава от ключово значение по отношение на климатичните промени, но и много труден за осъщестяване, докато не се намери желаещ да плати цената, пише в заключение The Wall Street Journal.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:39 | 01.12.23 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Екология и ESG виж още

Коментари

17
rate up comment 0 rate down comment 1
khao
преди 11 месеца
До: pinoccio няма нужда от тоя патос, знаем че си бос по тая и много други теми. виж от колко десетилетия има субсидии за въгшища и напиши нещо подобно по темата...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
16
rate up comment 4 rate down comment 23
pinoccio
преди 11 месеца
Изглежда някоя перка е отрязала невидимата ръка на пазара. Зеленият преход ликвидира представите за свободен пазар. Командно-административната съветска система може само да целува ръка и да оседлава коня на Зеления преход.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
15
rate up comment 2 rate down comment 3
tetris12
преди 11 месеца
До: OHЯС Грета заедно ли пиете чай?
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
14
rate up comment 3 rate down comment 3
OHЯ
преди 11 месеца
А досегашния модел с петрола не се ли движи от парите ? Само дето при възобновяемата енергия няма да ама Саудитска Арабия , Катар и Клошария
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 11 rate down comment 30
Tikva007
преди 11 месеца
Видно от заглавието, всичко отново опира до парите. В случая със Зеления преход, просто става дума за най-голямата в световната история финансово-комерческа далавера. Нещо като спасителен сал за изтърбушената и запушена от безизходица световна *икономика на растежа*. Под предлог за по-твърдо налагане на благородната цел за *спасяването на климата* се извършва тиха подмяна на досегашния демократичен капитализъм и свободен пазар с диктатурата на зелен комунизъм и централна командна икономика.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 16 rate down comment 30
Tikva007
преди 11 месеца
Колкото до *Зеления преход* , то това е политическо клише, фишек в устата на поредната вълна на организиран екстремизъм в човешкото развитие. Това е склонността на група хора да налагат на околните своите, на пръв поглед прогресивни и мотивирани с най-благородни идеи, но оказали се разрушителни за света виждания за неговото развитие. И инквизицията, и фашизмът, и комунизмът са примери за това. Електрификацията е нещо неизбежно, но хората и начините за постигането й трябва да се подменят.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 10 rate down comment 30
Tikva007
преди 11 месеца
До: zelka00: Генерирате ли, генерирате ли? Видно, и без вашия хилядник все това - всичко свети и работи. Изводът: и с вас, и без вас - все това. Но май без вас беше по-евтино, по-тихо и по-спокойно.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 5 rate down comment 16
zelka007
преди 11 месеца
До: Momchil_Matev ... никога в писаната човешка история , хората с ниски доходи не са плащали за нищо !! строенето на пътища , мостове , училища , болници , университети , фабрики , водопроводи , електроцентрали , електропреносни мрежи , е плащано от хора с пари !! човечеството затова се движи напред ... :)))
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 5 rate down comment 14
zelka007
преди 11 месеца
До: Momchil_Matev ... дори у нас мога да ти покажа , вече има складови бази изцяло на фотоволтаично захранване , в някои моменти и продават ток на енергото . по големите магазини се инсталират фотоволтаици по покривите за собствена консумация , и единственото ограничение в момента е регулаторно , за да стане масово ... аз съм пряк свидетел на такова нещо ... ти товарът на ЕСО не забелязваш ли как за няколко години изчезна от него 1ГВт ... :))) ... защо ?! ... тези нема да ги върнеш вече ...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 5 rate down comment 20
zelka007
преди 11 месеца
До: Momchil_Matev ... енергийният преход е започнал и няма връщане , защото е осъзнат избор на огромна част от разумните хора в света . аз съм готов да се обзаложим , че по европейските , китайските и хамериканските градове , това което ще виждаш по улиците масово след 10г ще са електрички , никаква 2100 нема да чакаш ... !! ... кога излезнаха електрическите автобуси за градски транспорт и за колко време успяха да се наложат ?! помниш ли преди 5г как се упражняваха м/у никът ми туканка ?!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още