Въпреки че броят на обявените ангажименти за въглеродна неутралност продължава да расте, често пъти тези обещания са подкопани от лобистки дейности на същите компании, пише Bloomberg, цитирайки ново проучване.
InfluenceMap, базирана в Лондон организация с нестопанска цел, установи, че 58% от компаниите, които анализира, се застъпват за политиката в областта на климата по начин, който е в противоречие с обявените от тях цели. Проучването, което разглежда почти 300 компании от Forbes 2000, показва, че констатациите сочат разпространението на т.нар. зелени претенции (greenwashing) относно въглеродната неутралност.
„Често хората мислят за оперативните ангажименти и ефективността на компаниите, но тяхното въздействие върху климатичната политика е може би една от най-важните области, в които те могат да окажат влияние относно климатичната програма“, изтъква Уилям Айчисън, директор на InfluenceMap.
Миналата година доклад на експертна група на ООН относно корпоративните зелени претенции идентифицира лобирането като основна пречка, възпрепятстваща усилията за намаляване на емисиите на въглероден диоксид (CO2). Анализът на InfluenceMap, който използва проучването на ООН като еталон, „трябва да бъде сигнал за събуждане за бизнеса по целия свят“, подчертава Катрин Маккена, председател на експертната група на ООН и бивш министър на околната среда на Канада.
„Не само, че много компании избират да подкопаят собствените си ангажименти за климата, като лобират срещу действията в областта на климата, техните ангажименти за въглеродна неутралност просто не са надеждни“, добавя тя.
Компаниите, идентифицирани в проучването, включват Glencore Plc, ExxonMobil Corp. и Chevron Corp., за които InfluenceMap казва, че са изложени на „най-значителен риск“ от отправяне на подвеждащи климатични твърдения поради ангажимента им в политиката за климата.
Говорител на Glencore отказва коментар и вместо това се позовава на публичните разкрития на компанията. На уебсайта си Glencore посочва, че дружеството участва само в „политическия процес за законни бизнес цели и в съответствие с приложимите закони“.
Говорителите на Exxon и Chevron все още не са отговорили на исканията за коментар.
„Дейностите за пряко лобиране на Exxon са насочени към ограничаване на средното глобално затопляне до под 2 градуса по Целзий и включват силна подкрепа за политики, които ще стимулират намаляването на емисиите“, пише на уебсайта на компанията, като се добавя: „Политическите дейности на Chevron са предназначени да подкрепят“ нейната „амбиция да доставя достъпна, надеждна и все по-чиста енергия“.
Експертите от InfluenceMap анализират и начина, по който компаниите подхождат към политиката в областта на климата, като се стремят да повлияят на политиците чрез публикуване на документи за позиция, както и чрез индустриални асоциации. Те идентифицират „голям разрив“ между корпоративните обещания за климата и влиянието на климатичната политика.
„Въпреки че компаниите изглеждат готови и ентусиазирани да поемат тези дългосрочни ангажименти, техните дейности за влияние върху политиката често противоречат на позицията им“, изтъква Айчисън.
InfluenceMap казва, че дадена компания е изложена на риск от зелени претенции относно въглеродната неутралност поради нейния политически ангажимент, ако е обявила подобни цели, но не подкрепя достатъчно политиката за изпълнение на Парижкото споразумение за климата от 2015 г.