Много от предприемачите виждат пазарна възможност в зелените стартъпи, тъй като секторът расте през последните години, а зелените регулации, както и възможностите за финансиране, стават все повече. Това каза Ивайло Цочев, програмен мениджър на GreenUP, в предаването Made in Green на Bloomberg TV Bulgaria. Друга причина за интереса към зелените стартъпи е желанието на предприемачите да адресират проблемите, свързани с околната среда.
Според Цочев зелената ниша все още представлява малка част от пазара и във всяка индустрия има възможност за прокарване на зелени иновации. По отношение на възможностите за финансиране, Цочев изтъкна, че навлизат доста сериозни промени от гледна точка на рисковия капитал, както и в банковия сектор с дълговите инструменти.
„Стартъпите са доста рисково начинaние, мнoго малко от тях успяват да се реализират, да останат в бизнес или пък да се разраснат глобално. Но това не означава, че няма много добри примери. В България вече има няколко много успешни платформи за размяна на продукти или дрехи втора ръка. Има и успешни стартъпи, които са излезли от страната ни и са на чужди пазари, тоест има валидация за това, че има как да се прокарат зелени идеи и те да бъдат финансирани", изтъкна програмният мениджър на GreenUP.
Ивайло Цочев коментира влиянието на ESG стандартите върху бизнес средата. По думите му екосъобразните предприятия разполагат с предимството от самото си начало да отговарят на тези изисквания, като така те не трябва да се адаптират впоследствие, а директно могат да предложат зелено и адекватно решение. Цочев допълва, че най-голямото предизвикателство за малките и стартиращи бизнеси са събирането на данни, описването на дейността и правилното докладване и интерпретиране на информацията.
„Първите стъпки, които трябва да предприеме вече създадена компания, за да се трансформира в зелена такава, е да се разгледат всички достъпни данни, да се интерпретират, да се разбере кои са основните части от бизнеса, които са замърсяващи, да се намали максимално това замърсяване и след това всичко, което е останало, да се оползотвори по някакъв начин. Тук много полезна стратегия е и партньорството с други бизнеси, които могат да използват този отпадък и това е една от стратегиите, които стартъпите прилагат“, каза той.
Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Made in Green“ може да намерите тук.