Стимули и високите цени за въгреродните емисии направиха много привлекателни проектите за улавяне и съхранение на въглероден диоксид, става ясно от доклад на Международната агенция за енергетика (МАЕ). През миналата година са били обявени повече от 140 нови проекта, с които потенциалът за съхранение на въглероден диоксид се увеличава с 80 на сто, а на улавяне - с 30%.
Общият брой на страните, които развиват дейности по улавяне и съхранение на въглерод, вече е 45, допълват от МАЕ. В процес на разработване са общо 140 проекта - за улавяне, транспортиране и съхранение на въглероден диоксид, което е три пъти повече от 2021 година. Отделените средства от страна на правителствата през 2021 година и 2022 година за насърчаване на подобни проекти са около 6 млрд. долара. На този фон все повече държави и компании признават, че улавянето и съхранението на въглеродния диоксид ще се окаже от съществено значение за реализацията на зелените цели.
Стимулите в някои държави (САЩ, Канада и Великобритания), високите цени за въглеродните емисии в Европа и политиките за насърчаване на зеления преход правят сектора все по-привлекателен за инвеститорите, посочват от МАЕ. Най-голям е ръстът на инвестиции в проекти за транспортиране и съхранение на въглероден диоксид, основно в Северна Америка, Европа, Китай, Близкия изток и Австралия.
През 2022 година бяха обявени нови заявки за 210 млн. тона капацитет за съхранение на въглероден диоксид, спрямо 100 млн. тона през 2021 година и 70 млн. тона през 2020 година. Исторически петролните и газови компании са основните оператори на подобни проекти. Те управляват и по-голямата част от инфраструктурата за пренос на въглероден диоксид.
Вече има и съвместни проекти - например през март въглероден диоксид, уловен в Белгия, беше транспортиран и инжектиран в изчерпано петролно находище в датските води на Северно море. Това е важна крачка, защото в сектора като цяло се работи по един бизнес модел - въглеродният диоксид се улавя, транспортира и инжектира от един оператор. Това беше естествен модел за работа в началото, но подобни проекти изискват големи инвестиции, поемани само от един участник във веригата.
"Разкъсването" на схемата ще намали предизвикателствата около развитието на проектите и в МАЕ отбелязват, че това вече се вижда, включително и при преноса на въглероден диоксид.