Половината от екологичните твърдения, използвани за рекламиране на продукти в ЕС, са подвеждащи или неоснователни, установи Брюксел, докато се подготвя да въведе правила за предотвратяване на злоупотребата със зелените етикети, пише Financial Times.
В най-новия проект на предложенията, видян от FT, Европейската комисия отбелязва, че е установила, че 53% от твърденията, оценени през 2020 г. давали „неясна, подвеждаща или неоснователна информация за екологичните характеристики на продуктите“.
Новите правила целят да предоставят стандартизирана рамка за оценка на екологичното въздействие на продуктите и да конкретизират етикети като „100% рециклиран“ или произведен от „изцяло естествени“ съставки.
Инициативата е част от бързото въвеждане на директиви на ЕС, които включват регулации за изхвърляните опаковки и възможностите за поправка на лаптопи и телефони за насърчаване на по-устойчиво потребление в блока.
„Чрез борбата с подвеждащите зелени етикети предложението ще осигури равни правила на играта за компаниите, когато макретират екологичността си“, се казва в проекта. „Свързани с климата твърдения се оказват особено неясни и двусмислени и подвеждат потребителите“, се допълва в текста.
Комисията не коментира в проекта кога може да бъдат въведени правилата.
Новите правила може да се прилагат за всички продукти и услуги, които се продават на единния пазар на ЕС с изключение на финансови услуги като банкови и инвестиционни продукти, които са регулирани отделно.
Те ще включват изискване компаниите да доказват твърденията си за въглеродна „компенсация“ – когато компании казват, че са компенсирали замърсяващи въглеродни емисии, свързани с продуктите, които продават. Компаниите ще трябва да докладват дали и кои видове въглеродни компенсации са използвали, предвиждат правилата в проекта.
Според предлаганите правила от ЕС компаниите, които използват зелени етикети, трябва да оценяват продуктите си, като използват т. нар. методология за екологичен отпечатък на продукта или новоразработени и одобрени от съюза алтернативни методологии, които отговарят на определени изисквания.
Методологията за екологичния отпечатък обхваща 16 категории на въздействие, включително климатични промени, използване на земя и на вода, но не и други области като възможност за повторна употреба и рециклирано съдържание. Компаниите не могат да заявяват екологични характеристики за продукти, които не са включени в разрешена методология, става ясно от проекта.
Компаниите са все по-обезпокоени от големия брой регулации, въвеждани от Брюксел в подкрепа на целите си за нулеви емисии, като ръководителите заявяват, че допълнителна бюрокрация ще навреди на конкурентоспособността на индустриите в ЕС.
Организацията BusinessEurope съобщи, че има потенциално застъпване в предстоящата директива със съществуващи правила като например за некоректни търговски практики. „ЕС трябва да избягва непродуктивна регулаторна умора и административно бреме и вместо това да се съсредоточи върху хармонизирането на изискванията“, счита тя.