Група организации за защита на природата и правни кампании, включително ClientEarth, Surfrider Foundation Europe и Zero Waste France обяви в понеделник, че са завели дело срещу базираната във Франция международна компания за храни и напитки Danone, което цели да изиска от компания да се справи с употребата ѝ на пластмаса и да осигури прозрачност за екологичното въздействие на пластмасовия ѝ отпечатък, съобщава ESG Today.
В изявление, с което се обяви началото на делото в съда в Париж, адвокатът на ClientEarth Роза Причард заяви: „Danone върви напред без сериозен план как да се справи с пластмасата въпреки очевидните опасения от климатични и здравни експерти и потребители и правното задължение да се справи с този въпрос“.
Според ClientEarth Danone е един от десетте най-големи световни корпоративни замърсители с пластмаса, използвайки над 750 хил. тона пластмаса за опаковки през 2021 г. за брандове като Evian, Volvic и Activia. Други компании в топ 10 включват The Coca-Cola Company, PepsiCo, Nestlé, Unilever, Mondelēz, Mars, Procter & Gamble, Philip Morris International и Ferrero Group.
В изявлението групите твърдят, че Danone не изпълнява задълженията си по френския закон „Задължение за упражняване на надзор“ да намали пластмасовия си отпечатък. Законът изисква големите компании да имат план, с който да оценят и предотвратят оперативното си въздействие върху околната среда и човешките права.
Организациите започнаха кампания срещу няколко хранителни компании, работещи във Франция, включително Nestlé France, Danone, McDonald’s France и Carrefour, предупреждавайки ги да приведат плановете си в съответствие с френското право. Макар че Danone отговори на кампанията, организацията заяви, че „отговорът е бил недостатъчен и не е адресирал адекватно нашите искания“.
Danone е призната за една от най-добрите компании в света по отношение на екологична прозрачност и е една от само 12 от общо над 18 хил. компании, които са постигнали статус „ААА“ в оценката на CDP за разкриване на информация за околната среда, постигайки най-добри резултати във всички три категории – Климатични промени, Гори и Сигурност на водите.
Макар че корпоративните цели за устойчивост на компанията включват цел за кръгова икономика за достигане на 100% рециклируеми/повторно използваеми/компостируеми опаковки до 2025 г., ClientEarth каза, че „рециклирането е ограничено решение, тъй като само 9% от пластмасите, произведени някога, са били рециклирани“.
“Danone продължава да разчита на пластмасови опаковки за еднократна употреба с надеждата, че рециклирането ще се справи чудодейно с потопа от пластмаса, който пуска на пазара“.
В изявление, представено за ESG Today след обявлението, Danone казва, че е „много изненадана от това обвинение, което категорично отхвърляме“.
„Прилагаме цялостна рамка от действия, насочени към намаляване на употребата на пластмаса, разработване на повторна употреба, укрепване на схемите за събиране и рециклиране и разработване на алтернативни материали“, казват още от Danone.
Компанията също отбелязва напредъка си в справянето с пластмасовия си отпечатък, включително 12% намаление на пластмасата в световен мащаб между 2018 и 2021 г., както и подкрепата си за приемането на правно обвързващ договор, подкрепен от ООН, за прекратяване на замърсяването с пластмаса.