Експериментът за евтин обществен транспорт в Германия е успешен - месечните карти за 9 евро са спестили 1,8 млн. тона въглероден диоксид, съобщава Bloomberg. Билетът беше въведен през юни и схемата важеше до края на август. Той можеше да се използва на територията на цялата страна - за регионални влакове, както и за метрополитен и градски транспорт.
Месечната карта за градския транспорт в големите градове струва около 80 евро, посочва Deutsche Welle.
Федералното правителство преведе на регионалните власти в 16-те провинции допълнително 2,5 млрд. евро, за да бъдат компенсирани загубите от схемата, но в тях не са включени разходите за допълнителни превозни средства и персонал, с които да бъде покрито увеличеното търсене.
Целта на евтината карта беше смекчаване на удара на икономическата криза и високите цени на горивата. Евтиният билет беше част от пакет на стойност 30 млрд. евро в подкрепа на гражданите, анонсиран от канцлера Олаф Шолц. Данните сега показват, че много германци са се възползвали от евтиния билет и са слезли от колите си. През тези три месеца са продадени 52 млн. билета и всеки 10-ти германец е оставил колата си за поне едно от ежедневните си пътувания.
15% от ползвалите тази схема коментират, че не биха си позволили някои от пътуванията, ако не беше тя.
Но въпреки тези позитивни резултати транспортният сектор в Германия все още получава критики - през 2021 г. беше поставена цел за съкращаване на поне 3 млн. тона въглероден диоксид през 2022 г., което означава, че правителството трябва да направи още, за да реализира тази задача. Сред дискутираните мерки са намаляване на скоростта по аутобаните - идея, която правителството не възприема, дори и страната да бъде парализирана от енергийната криза.
Нещо повече - системата за издаването на билети в Германия е толкова сложна, че има дори и песен на Chor der Mönche, която описва трудностите от преминаване от една регионална транспортна жп система в друга. Единният билет успя да се справи и с този проблем, допълва Deutsche Welle.
Разбира се, въвеждането на евтиния билет не мина без проблеми. В последните месеци социалните медии бяха пълни със снимки на препълнени влакове, неработещи климатици и закъснения. В много провинции тя показа последиците от системното недофинансиране на жп сектора.
Критиците на идеята за евтини билети настояват средствата да отидат за подобряване на инфраструктурата и условията за пътуване. Това ще привлече хората към обществения транспорт, коментират те.
Но въпреки всички проблеми много политици в момента настояват схемата да продължи под някаква форма и през следващите месеци, посочва Bloomberg.