Едно от най-мръсните кътчета на международния петролен пазар отбелязва впечатляващо рали, подкрепено от нарастващото търсене от кораби, които заобикалят Близкия изток.
Цената на корабното гориво с високо съдържание на сяра – нежелан и замърсяващ компонент, се увеличава стремглаво през последните седмици, показват данни, събрани от Bloomberg. В един от най-големите в света центрове за презареждане в Сингапур т. нар. високосеристо гориво (HSFO) поскъпва повече от популярен регионален бенчмарк суров петрол, сигнал за бичо настроение.
HSFO е с отстъпка от около долар за барел спрямо цените за дубайски суров петрол в сряда следобед в Сингапур, показват данни от Bloomberg. За сравнение, в началото на септември отстъпката бе от 11 долара.
Откакто бе въведен индустриалният стандарт IMO 2020 в началото на десетилетието, все повече кораби инсталират оборудване за намаляване на замърсяването, което им позволява да продължат използването на HSFO, без да трябва да минават към нискосеристи опции. В същото време презареждането в центрове като Сингапур получи подкрепа от промяната на маршрути, така че да се заобикаля Червено море от края на 2023 г., което прави пътуванията на корабите по-дълги и увеличи презарежданията в града държава.
Що се отнася до предлагането, наличието на HSFO се свива, тъй като рафинерии в Китай и Близкия изток подобряват производството към по-чисти горива като бензин и дизел.
Също така разликата между текущата цена и търговията на фючърсния пазар (т. нар. backwardation) за HSFO е 20 долара за тон – от около 2 долара през октомври. При увеличаване на разликата в полза на текущата цена на пазара има сигнал за по-силно търсене в краткосрочен план и затягане на пазара.
Подобна е ситуацията и в Северозападна Европа, където разликата за един и два месеца е над 20 долара за тон, значително увеличение спрямо началото на месеца, показват още данните, събрани от Bloomberg.
В Сингапур продажбите на високосеристо гориво за морски съдове за първите три тримесечия на 2024 г. са с около 25% по-високи от същия период на миналата година, показват официални данни. Страната е един от най-големите печеливши от промяната на маршрутите за заобикаляне на Червено море през Южна Африка, което кара все повече кораби да минават през Индийския океан и да пропускат традиционните центрове за презареждане в Близкия изток.