Руските рафинерии продължават да намаляват производството си и работата им вече достига най-ниското си ниво от май 2022 година насам, съобщава Bloomberg. Така остават повече количества петрол за износ и през седмицата 14-20 октомври през морските терминали са доставяни по 3,46 млн. барела на ден, или ръст от 150 хил. барела на ден спрямо предходната седмица.
Данните на Bloomberg, базирани на наблюдения и информация от търговци и анализатори, показват увеличаване на износа през балтийските пристанище Приморск и Укс-Луга до 1,68 млн. барела на ден от началото на октомври. Това е най-високото ниво от април насам.
От май Русия започна да съобразява добивите с ангажиментите пред ОПЕК+, а не както преди износа на петрол или на горива. Тъй като предишната схема водеше до неспазване на целите, Москва обеща да съобрази добивите си и да направи по-големи редукции през октомври и ноември.
В по-малко волатилния четириседмичен период (23 септември - 20 октомври) износът на руски петрол през морските терминали се увеличава със 140 хил. барела и вече достига 3,47 млн. барела на ден.
Увеличеният износ обаче не носи повече приходи от продажбата на петрол - през последните четири седмици Русия е получавала средно по 1,57 млрд. долара на седмица, спрямо 1,6 млрд. долара в аналогичния период, приключил на 13 октомври.
Всъщност приходите са далеч от пика през 2022 година, когато достигнаха 2,17 млрд. долара на седмица през юни. Но и надхвърлят 930-те млн. долара, които получи Русия за продажбата на петрол в първите седмици, след като влезе в сила таванът върху цената на петрола, определен от Запада на 60 долара за барел.
През миналата седмица приходите от продажбата на петрол се увеличават до 1,59 млрд. долара, спрямо 1,52 млрд. долара в седмицата до 13 октомври на фона на нестабилността на петролните пазари.
Оттогава обаче Русия успя да намери начин и заобикаля санкциите, които бяха наложени - чрез различни способи, като например движещите се по ръба на закона мерки с прекачване на товари в открити води, както и с танкери от "тъмната" си флотилия, които в повечето случаи се движат без включени транспондери (и вече предизвикаха инциденти заради това) и често без сключени застраховки.
За да бъдат ограничени приходите в руската хазна, Великобритания наложи санкции на още 18 танкера от руската "тъмна" флотилия, забранявайки им да влизат в британски пристанища и да ползват услуги на британски компании. Анализи отпреди дни обаче показаха, че именно Великобритания не смогва да изпълни ограниченията и кораби в британския черен списък пренасят спокойно своите товари.
Данните на Bloomberg показват още, че износът на руски петрол от началото на годината досега е с 1,3% надолу спрямо същия период на 2023 г.
Основните пазари си остават Китай и Индия. Към Азия като цяло всеки ден се насочват 3,18 млн. барела руски петрол. Това са количествата, купени от Пекин и Ню Делхи, както и всички товари без предварително обявена дестинация, които в крайна сметка се оказват също в китайски или индийски пристанища. Китай купува около 1,36 млн. барела на ден от Русия, към които се добавят и 800 хил. барела дневно, които страната получава през тръбопроводи.
Доставките за Индия намаляват до 1,6 млн. барела на ден, спрямо 1,78 млн. барела в предходната седмица. Тези количества могат да се окажат по-големи, когато стане ясно къде ще разтоварят танкерите без уточнена дестинация.
Турция остана единствената по-близка дестинация за руските танкери и в периода 23 септември - 20 октомври е получавала по 290 хил. барела на ден руски петрол. Това е най-високото ниво за последните три месеца.