Приходите от продажбата на руски петрол през морските терминали в седмицата 7-13 октомври се повишават до 1,6 млрд. долара, спрямо 1,54 млрд. долара в периода 30 септември - 6 октомври, сочат данни на Bloomberg. Цената на основния сорт "Уралс" се повлия от поскъпването на основните сортове петрол на пазара през миналата седмица. За четириседмичния период, приключил на 13 октомври приходите от петрол растат до средно 1,52 млрд. долара на седмица. Това е най-високото ниво от началото на август, но все още е далеч от пика от 2,17 млрд. долара, достигнати през лятото на 2022 година.
В първата половина на септември цената на руския петрол слезе под тавана от 60 долара, определен от Запада, но тенденцията беше кратка заради напрежението в Близкия изток.
Увеличаването на приходите през миналата седмица се наблюдава на фона на намалените доставки - с 60 хил. барела до 3,31 млн. барела на ден заради по-малките количества от терминалите в Черно море и арктическите пристанища. През по-малко волатилния четириседмичен период (16 септември - 13 октомври) износът записва леко повишение - от 7 хил. барела на ден до 3,33 млн. барела на ден.
В седмицата 7-13 октомври са били регистрирани 31 танкера, превозващи 23,1 млн. барела руски петрол. Има минимално намаление на количествата спрямо предходната седмица (23,6 млн. барела).
Продължаващите планови ремонти на рафинериите в Русия остават повече свободен петрол за износ втори месец. Преработката на суровината в страната е на най-ниското ниво от март насам и достига около 5,07 млн. барела на ден в първите 9 дни на октомври, сочат още наблюденията на Bloomberg.
Основната част от износа на руски петрол е насочена към Азия - 3,09 млн. барела средно на ден през последните четири седмици. Това е с около 5% по-малко спрямо пика през април. Пазарите на руския петрол са Китай и Индия. Китай получава по средно 1,21 млн. барела дневно през танкери и около 800 хил. барела през тръбопроводи. За Индия са насочени 1,71 млн. барела дневно, показват анализите, базирани на допълнителни данни от търговеца Vortexa и анализаторската компания Kpler.
Количествата петрол за Индия и Китай реално са повече, защото за тях се насочват и някои от танкерите, които пътуват без предварително обявена дестинация, допълва Bloomberg.
Турция е единствената близка дестинация за танкерите, превозващи руски петрол. В периода 16 септември - 13 октомври южната ни съседка е получавала по средно 180 хил. барела на ден. България не купува руски петрол от началото на годината.