В края на 2022 година Г-7 и страните от ЕС въведоха таван върху цената на руския петрол от 60 долара за барел в опит да ограничат средствата, които Русия получава и използва за финансиране на войната си в Украйна. Около половин година по-късно Москва намери начин да заобиколи ограниченията, разчитайки на "тъмната флотилия" - стари танкери, често действащи в нарушение на международните правила.
Експерти предупреждават, че това тяхно поведение не е безопасно и един от последните инциденти го доказва, когато плаващият под сингапурски флаг Hafnia Nile се сблъска със Ceres I, регистриран в Сао Томе и Принсипи.
Когато планирате да спазвате всички правила и норми, не регистрирате кораби си под флага на Сао Томе и Принсипи или друга държава на дъното на класациите в морските регистри, пише в коментар за Politico анализаторът от Атлантическия съвет Елизабет Брау. И не е изненада, че Ceres I се оказва част от "тъмната флотилия", превозваща руски петрол в нарушение на правилата.
Танкерът е стар (обикновено в тъмната флотилия са кораби на възраст над 15 години), без валидна застраховка, собствениците му крият своя произход, а екипажът манипулира системата за идентификация, чието използване е задължително. Техническа повреда го е спряла край бреговете на Малайзия. Според информациите именно това е причинило и сблъсъка - Hafnia Nile, превозващ 300 хил. барела петрол, е видял танкера в последния момент.
Според проучване на S&P Global Platt основната част от тези танкери са регистрирани в Панама и Габон. През последните 12 месеца регистрациите в Габон рязко се увеличават и според анализаторите това е свързано основно с Русия.
51 хил. са регистрираните петролни танкери по света, сочи още статистиката. От декември 2022 година до лятото на 2024 година малко над 1400 от тях превозват руски петрол. Трудно е да бъдат събрани доказателства за нарушаване на правилата и налагане на санкции, пише още Брау и посочва, че много бързо корабите, които са извадени от флотилията след като са "осветени" като нарушаващи правилата, много бързо се заместват.
Анализаторът отбелязва, че поведението на тези танкери е опасно не само за другите участници в корабоплаването. Сблъсъците могат да предизвикат изтичане на петрол, а застраховките не са валидни. Преди дни източници на Ройтерс коментираха, че някои западни компании все още предлагат застраховки за руски танкери, но с условието, че ако санкциите на Запада се нарушават, застраховката не е валидна.
В повечето случаи танкерите биха нанесли щети покрай държави, които нямат нищо общо, но трафикът преминава покрай тях. Обаче тази вероятност съществува и за териториалните води за основните купувачи на руския петрол - Китай, Индия, Турция, Египет и Обединените арабски емирства, пише още Елизабет Брау в коментара си за Politico.
Според нея при първия подобен разлив, гражданите на тези страни могат да започнат да задават въпроси защо този риск не е предвиден. Още повече, че всяка една от тези страни има алтернативи за доставката на петрол.