fallback

Купувачите на руския петрол неглижират санкциите, но готови ли са за всички рискове?

При инцидент може да се окаже, че няма кой да покрие щетите върху околната среда от евентуален петролен разлив

14:03 | 26.08.24 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

В края на 2022 година Г-7 и страните от ЕС въведоха таван върху цената на руския петрол от 60 долара за барел в опит да ограничат средствата, които Русия получава и използва за финансиране на войната си в Украйна. Около половин година по-късно Москва намери начин да заобиколи ограниченията, разчитайки на "тъмната флотилия" - стари танкери, често действащи в нарушение на международните правила.

Експерти предупреждават, че това тяхно поведение не е безопасно и един от последните инциденти го доказва, когато плаващият под сингапурски флаг Hafnia Nile се сблъска със Ceres I, регистриран в Сао Томе и Принсипи.

Когато планирате да спазвате всички правила и норми, не регистрирате кораби си под флага на Сао Томе и Принсипи или друга държава на дъното на класациите в морските регистри, пише в коментар за Politico анализаторът от Атлантическия съвет Елизабет Брау. И не е изненада, че Ceres I се оказва част от "тъмната флотилия", превозваща руски петрол в нарушение на правилата.

Танкерът е стар (обикновено в тъмната флотилия са кораби на възраст над 15 години), без валидна застраховка, собствениците му крият своя произход, а екипажът манипулира системата за идентификация, чието използване е задължително.  Техническа повреда го е спряла край бреговете на Малайзия. Според информациите именно това е причинило и сблъсъка - Hafnia Nile, превозващ 300 хил. барела петрол, е видял танкера в последния момент.

Според проучване на S&P Global Platt основната част от тези танкери са регистрирани в Панама и Габон. През последните 12 месеца регистрациите в Габон рязко се увеличават и според анализаторите това е свързано основно с Русия.

51 хил. са регистрираните петролни танкери по света, сочи още статистиката.  От декември 2022 година до лятото на 2024 година малко над 1400 от тях превозват руски петрол. Трудно е да бъдат събрани доказателства за нарушаване на правилата и налагане на санкции, пише още Брау и посочва, че много бързо корабите, които са извадени от флотилията след като са "осветени" като нарушаващи правилата, много бързо се заместват.

Анализаторът отбелязва, че поведението на тези танкери е опасно не само за другите участници в корабоплаването. Сблъсъците могат да предизвикат изтичане на петрол, а застраховките не са валидни. Преди дни източници на Ройтерс коментираха, че някои западни компании все още предлагат застраховки за руски танкери, но с условието, че ако санкциите на Запада се нарушават, застраховката не е валидна.

В повечето случаи танкерите биха нанесли щети покрай държави, които нямат нищо общо, но трафикът преминава покрай тях. Обаче тази вероятност съществува и за териториалните води за основните купувачи на руския петрол - Китай, Индия, Турция, Египет и Обединените арабски емирства, пише още Елизабет Брау в коментара си за Politico.

Според нея при първия подобен разлив, гражданите на тези страни могат да започнат да задават въпроси защо този риск не е предвиден. Още повече, че всяка една от тези страни има алтернативи за доставката на петрол.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:03 | 26.08.24 г.
fallback
Още от Енергетика виж още