През юли Китай е внесъл със 7,4% по-малко петрол на годишна база от своя основен доставчик Русия, съобщава Ройтерс, като се позовава на официалните статистически данни. Причината е намаленото производство на рафинериите като цяло, но също така и вторичните санкции, които усложниха разплащанията между двете държави.
По данни на митническите власти през юли доставките на руски петрол в Китай са били 7,46 млн. тона, или по 1,76 млн. барела дневно. Това са общо доставките през тръбопроводи и през пристанищните терминали. За сравнение, през юни китайските рафинерии получаваха по 2,05 млн. барела, а през юли 2023 година - 1,9 млн. барела на ден.
В същото време Саудитска Арабия опитва да си върне лидерската позиция на китайския пазар и според източници на Ройтерс през юли е предложила сериозни отстъпки за своя петрол. Така данните на митниците показват, че вносът оттам се увеличава с 13% до 1,51 млн. барела дневно, или 6,41 млн. тона.
Bloomberg обръща внимание на рекордния внос на петрол от Малайзия, който възлиза на 1,47 млн. барела дневно. Според агенцията това е три пъти повече от среднодневните добиви в страната през 2023 г. Това означава, че доставките от Малайзия вероятно прикриват внос от алтернативни източници и много вероятно става дума за петрол от Иран.
Доставките от Иран са най-евтини за Китай - цената им е с 6 долара под цената на сорта Брент. В същото време Русия предлага своя петрол с отстъпка от 1 долар под цената на Брента.
Бреговете край Малайзия са традиционно място за претоварване на танкери с петрол, пристигащи от държави под санкции. Официално Китай не купува петрол от Иран от лятото на 2022 г.