Приток на дизел пристига в Европа, тъй като гигантски танкери, които обикновено превозват суров петрол, вместо това разтоварват големи товари с рафинирано гориво от хиляди километри разстояние в Близкия изток, пише Bloomberg.
Вносът през август е напът да достигне най-високото си ниво за всеки месец от януари 2023 г. насам, сочат данни на компанията за анализи Vortexa. Пристигането на един супертанкер вече повиши цифрите, а втори в момента се намира на пристанището, трети плава в Средиземно море.
Необичайно е т. нар. супертанкери, едни от най-големите танкери в петролната индустрия, да пренасят рафинирани горива.
Но тъй като морските линии се опитват да избегнат нападения от йеменските бунтовници хути в Червено море, печалбата на по-малките плавателни съдове нараства, а тази на супертанкерите намалява отчасти заради ограниченията върху суровия петрол от ОПЕК+. Тъй като дизелът се превозва по дългия маршрут около Африка, за да избегнат бунтовниците, това създава стимул за някои собственици на танкери да почистват химически корабите си, за да превозват горивото.
Разстоянието, което изминават корабите, наред с количеството на товара, който превозват, е от изключително значение за определяне на търсенето на кораби.
„Превозването на дизел от Изток на Запад стана изключително скъпо след атаките в Червено море“, казва Юджийн Линдел, ръководител на отдела за рафинирани продукти в консултантската компания FGE. „Изправени пред влошаващи се сметки, търговците станаха креативни и започнаха да изчистват мръсен тонаж, за да подобрят икономиите от мащаба и възможностите за арбитраж“, допълва той.
През последните няколко седмици търговците са резервирали най-малко шест супертанкера, всеки от които способен да пренесе 2 млн. барела товари, за да превозят рафинирани горива, казва Илинг Лий, анализатор в компанията Braemar в Сингапур. Те се прибавят към 27 по-малки кораба Suezmax, които могат да превозят 1 млн. барела, допълва тя.
Суровият петрол, особено много от вариантите, откривани в Близкия изток, е по-гъста субстанция, която може да полепне от вътрешната страна на резервоарите на кораба. Това може да замърси по-чистите рафинирани горива като дизела и самолетното гориво, които един плавателен съд може да превозва, ако измиването не е цялостно.
В резултат на това кораби стоят на котва край брега на Обединените арабски емирства за почистване на резервоарите им чрез поредица от измивания с вода и различни видове химикали.
От началото на този месец Plata Glory разтовари гориво от вида на дизела в Европа, а Nissos Kea, която достави някои горива в Гърция чрез пренос от кораб на кораб, разтоварва в Южна Франция. Скоро може да пристигнат и други, като KHK Empress в момента плава край бреговете на Гибралтар. Това е първият внос на супертанкери в ЕС и Великобритания от началото на годината, сочат данните на Vortexa.
Трябва да се отбележи, че ръстът на вноса на горива от вида на дизела в Европа вероятно е свързан повече с размера и времето на пристигащите кораби, отколкото с голям скок на търсенето.
Използването на супертанкери може да изкриви месечната статистика, а общата тенденция към по-големи кораби, използвани за търговия, също може да направи данните по-тромави.